Näytetään tekstit, joissa on tunniste kevään odotusta. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kevään odotusta. Näytä kaikki tekstit

30.10.2016

Kevääksi pihamaalle



Hullaannuin hypnoosiin asti 
kukkasipulihyllyjen 
edessä kaikissa kaupoissa 




Olin tänä keväänä hirmuisen surullinen
kun havaitsin 
viime talven pakkasen tappaneen 
 kaikki lumikellot, satoja tulppaaneja, kaikki hajulaukat 
niiden kymmenien perennojen ja muutamien köynnösten lisäksi. 
Siksi istutan nyt vielä sipuleita pihaan,
 vaikka bf:iin ostamieni kukkien
 sipulikuvan laittaessani 
sain ihmetteleviä kommentteja, että en kai nyt tänne pihaan enää 
niitä istuttele. Kyllä istuttelen. Sitä ei tiedä kuka niitä keväällä 
tässä pihassa katselee, mutta joka tapauksesssa toivon 
sipuleista olevan iloa jollekulle. 


 Minä toivon 
että keväällä 
nämä uudet sipulit nostavat 
  mullasta päänsä.  


Kelloja siirrettiin, 
kesäaika päättyi. 
Talvi alkaa Pekka Poudan 
mukaan ensi viikolla. 
Minä palelen jo nyt. 
Pärjäilkää kukkasipulini.  


20.3.2016

Kevään ensimmäinen päivä








Nyt ON  kevään ensimmäinen päivä, ja samalla kevätpäiväntasaus. Päivä on jo nyt hivenen pidempi kuin eilen, jolloin päivä ja yö olivat yhtä pitkät.


Tänään valo on voittanut pimeyden ja yö lyhenee. 




27.2.2016

Kevät on nurkan takana





Päivisin lämpimämpi säärintama sulattaa pois talvea 
ja kasvattaa räystäille jääpuikkoja 
mutta yöllä pikkupakkanen ottaa jään ja lumen 
 muutamaksi tunniksi kylmäkäsittelyynsä, 
jotta aamuisin askeleidemme alla olisi jotain rouskuvaa. 

Kevät on silti aivan nurkan takana.  





25.2.2016

Kännykkäräpsyjä auton ikkunasta




Kuvat on napsittu Hämeenlinnan ja Mäntsälän seuduilla 
13.2.2016. Ylimmän kuvan lisäsin Fb-sivullenikin, tekstillä: 
"Ihan satumaisen kaunis päivä."




Liikkuvasta autosta kuvaaminen 
on hiukan haasteellista, sillä juuri kun olet 
nähnyt jotain mikä on ehdottomasti 
ikuistettava, saattaa tiessä olla kuoppa 
tai kuski kääntääkin autoa jotenkin niin, 
ettei se tietty näkymä enää näy... 
Silti olen aina räpsimässä kuvia. 
Tällä kertaa näin talvisia, 
muutamalta automatkalta.






14.9.2015

Runoilijan narsisseja




Pitäähän tänne pihaan
jäädä muutama runoilijan narsissikin. 
Niitä olin nämä kaikki vuodet etsinyt, 
ja nyt vasta löysin. 

Toivottavasti ne kukoistavat
aina keväisin tästä ikuisuuteen.



16.4.2015

Lettuja grillistä








Oli tullut aika istahtaa terasille
ensimmäisen kerran tänä keväänä. 
Se oli samalla myös lettupäivä.


Jaa että grillissä ei voisi paistaa lettuja? 
Voi. Kyllä voi, helposti.
Meillä oli lettuja grillillä!
 
Tarvitset siis grillin ja valurauta- tai 
teräspaistinpannun.
Muista pannulaput...


Tietty tässä puuhassa olisi kätevä
sellainen oikea muurikkapannu, mutta
eipä ole raaskittu itselle sellaista ostaa.
Joskus kylään on sellainen kyllä viety. 



Kun paistaa letut ulkona, ei tule sisälle
käryä päiväkausiksi. Sama pätee kalaan... 

Ensin piti hankkia uusi grilli, 
sen edellisen kuusivuotiaan ja puhkiruostuneen tilalle, 
joka ei enää irronneiden jalkojensa kanssa edes pysynyt pystyssä. 
Se joutui metallinkeräyslaatikkoon... =( 
Kiitos kiltti pallorilli ykkönen. Hyvin meitä palvelit 
kaikki ne vuodet!  Monia lautasia täytit 
ja useita nälkäisiä suita lohdutit.



Meillä on nyt uusi. Sanomme häntä pallorilli kakkoseksi. 
Piti hankkia kun sai cittarista tarjouksesta halvalla, 
hinta oli himpun verran alle 20€ ja se on mielestäni hyvä hinta 
kookkaalle pallogrillille.
Uskomatonta että niistä pyydetään hinnaksi enemmänkin...  =P 

Kaasugrilliä emme tule koskaan huolimaan. 




19.3.2015

Pajunkissojen tenho




Jotenkin nämä luonnon muovaamat valkoiset kissanpoikaset
aina keväisin lumoavat minut, aikuisen,
ihan niin kuin lapsena.
On niillä vaan kumma taikavoima. 

Kuljeskelin kylänraittia sekatöörit taskussani,
hyppäsin ojanpenkan toiselle puolelle ja
haalin tämän kimpun joskus maaliskuun alussa. 

Jos laitat pajunkissat ilman vettä maljakkoon, 
ne eivät ala kukkia eivätkä käy kenenkään henkeen 
ja niitä voi kauan sellaisina kuivattuina ihailla. 


Pulleat söpöt pajunkissaset pysyvät kyllä oksissa 
jos et koske niihin vaan annat kisujen rauhassa lekotella. 
Silittelet itsekin niitä ihan varovasti ja salaa, 
ja annat lastenkin niitä vain katsoa.

Voihan niitä pajukissaoksia pujotella vaikka terassi-, ovenpieli-,
tai parvekekoristeiksikin vaikkapa narsissien ja
(jo ulkona pärjäävien) orvokkien kera,
niin kuin miulla viime keväänä oli.







2.3.2015

Haluan sinun olevan onnellinen




Kaunista kevätpäivää tänään kaikille.

Huomenna on  
Haluan sinun olevan onnellinen -päivä,  
mutta 
minäpä haluan 
Sinun olevan onnellinen 
tänäänkin ja ihan joka ikinen päivä,
jos se vaan mitenkään on mahdollista.


Jokaisesta päivästä 
kuitenkin 
löytyy jotakin, 
mistä voin olla 
onnellinen. 

U.R.




28.2.2015

Kevät hiipii pihaan






Hassulta tuntuu kun jo helmikuussa nurmikko jälleen
pilkottaa (täällä etelä-Suomessa) vihreänä valkean lumitäkkinsä alta. 
Kevättä tietenkin odotetaan kieli vyön alla
mutta toisaalta on kasveille ja nurmelle pahasta jos nyt vielä
saapuu lumettomille alueille kovaakin pakkasta.

Silti, jos valita täytyy, niin nurmikkoa ennemmin suojaan kasveja.
Niinpä tänään lapioin kukkapenkkien päälle lunta
takaisin oikein olan takaa, etteivät ne liian aikaisin
olisi suojaavasta lumipeitteistä vapaina. 

Viime syksyn tuijat ja alppiruusu saivat tukikepit ja suojaharsot
ylleen kevätahavan varalta. Minulla ei ole ennen
ollutkaan sellaisia kasveja, joten tämä kevät on
ensimmäinen laatuaan niiden osalta.

 Vanha kansa perinnesananparsissaan uskoi 
helmikuun leppeiden säiden kostautuvan maaliskuun pakkasina. 
Saa nähdä, kuinka käy. Pätevätkö vanhan kansan opit?









25.2.2015

Käpytikka on petolintu!




Jos pihassasi on pikkulinnunpesiä tai linnunpönttöjä, häädä käpytikka tiehensä!

 

Ai miksi?

 

Koska käpytikka ON PETOLINTU!!

 

Olemme joutuneet omin silmin toteamaan miten käpytikat repivät pikkulintujen poikasia pihan linnunpöntöistä ja vievät ne nokassaan aterioiksi omille poikasilleen!

On todella vaikeaa yrittää häätää petolintua pois pienten lintujen pesäpönttöjen lentoaukolta ja yrittää heitellä  kaikilla mahdollisilla esineillä sitä! Kiihkeän raadollisesti se tahtoisi syödä kaikki pihamme pienet viattomat tiaisten ja kirjosieppojen poikaset!😓



Muista että lintupönttöjen lentoaukkoihin pitää laittaa se peltilevy, sille on tarkoituksensa!!!

Jos sitä ei ole, tämä petolintu suurentaa hetkessä lentoaukon ja vie pikalounaikseen koko pikkulintujen pesueen!!!

Pellitetystäkin lentoaukosta mahtuu pönttöön tikan pää, ja se osaa käyttää sitä tietoa hyväkseen vieraillen pöntöillä silloin, kun poikaset ovat jo niin suuria että ne jonkun tullessa pöntön suulle luulevat emokseen tulijaa nousten toistensa päälle saadakseen ensimmäisen suupalan emoilta ja vastassaan onkin petolinnun kova nokka, joka kiskaisee pian tuskasta kiljuvan poikasen pois turvallisesta lintukodosta vieden uhrin ruuaksi omille poikasilleen!

 

💔


Kerran sain huudollani ja kiljunnallani pelästytettyä jo sinitiaisen poikanen suussaan lentävän käpytikkaroiston ja tikka pudotti vahingossa poikasen nurmikolle, josta minä äkkiä nappasin sen pikkuisen ja kiipesin linnunpöntölle ja pudotin lentoaukosta poikasen takaisin...! 

 



- Seuraavana syksynä, kun heittelin kerran leivänmuruja pihan hassuille lemmikkivariksille, tuli pieni sinitiainenkin syömään niitä ja mietin sen rohkeutta ihaillen, voisiko se olla juuri se, jonka pelastin... 💗





"Kesäisin käpytikka syö hyönteisiä ja niiden toukkia. Se voi syödä myös marjoja ja ryöstää muiden lintujen munia ja poikasia."/Wikipedi
Aika heikosti netissä kerrotaan tämän petolinnun raadollisuudesta... =/

 

Kerran päästyään lihan makuun se ei luovu siitä ja opettaa seuraavallekin sukupolvelle tämän "pikaruoan" 😪
 



 

5.2.2015

Viisi viikkoa talvea jäljellä



https://www.facebook.com/121762977864133/photos/a.201432663230497.55455.121762977864133/1048623948511360/?type=1&theater


Minua viisaampien mukaan talvea 
on kuulemma jäljellä noin viitisen viikkoa. 

Vanha kansa on aina tiennyt 
mitä luonto milloinkin on tarkoittanut tulevaksi. 
Paljon säätä ennustavia sanontoja on säilynyt
meidän aikoihimme saakka.
Tässä muutama vanha uskomus: 




-Jos laskiaisena on poutaa, 
tulee marjaisa kesä.  


-Kun nurkat paukkuvat, sää lauhtuu.  



-Kun talitintit tulevat ikkunalaudalle kurkistelemaan 
ne ennustavat kovia pakkasia. 


-Jos talvella on poutaa, 
heinänteon aikaankin on poutaa.  


-Kun kuun ympärillä on kehä, 
tulee huono sää (sadetta) 


-Minkä helmi helpottaa, sen maalis maksattaa 
(jos helmikuussa on leutoa 
niin maaliskuussa on kovaa pakkasta).
 

Mitä pidempi Matin parta räystäässä,  
(= jääpuikot Matinpäivänä)
niin sitä pidemmäksi kevät venyy. 



-Kun kuulet teerin äänen talvella ensi kerran, 
kevät on siitä hetkestä yhdeksän viikon päässä.   



 









29.1.2015

Viimeinen ihanuus


♥•.¸¸.••.¸¸.••.¸¸.•


Joulun viimeiset ritarinkukat nähtiin meillä tammikuun puolen 
välin jälkeen. Ihan ei viimeinen kukkaputki ehtinyt avata 
Laten synttäreille nuppujaan tästä yksilöstä joka on ostettu 
heti joulun jälkeen eräästä lahtelaisesta rautakaupasta. 

Kiukaita kesällä remontoitavaan saunaanhan me olimme
olleet siellä katselemassa, ja vähän toisella silmällä kaikkea
muutakin, ainakin minä, ja eihän kauniisti kukkivaa amaa
saattanut jättää sinne kauppaan. 




Tämän ensimmäinen kukkaputki kukki jo silloin parhaillaan kun 
toimme sen kotiin, ja seuraava kukkaputki antoikin sitten odottaa 
itseään oikein kunnolla muutaman viikon päivät. 



Vanhojen joulujen ritarinkukansipuleita on edelleen pimeässä 
komerossa, odottelemassa että niistä alkaa pilkistää kukkaputkia 
tai lehdenalkuja. Ne pääsevät jälleen ulos keväällä, jos niistä
vaikkapa putkahtaisi esille yllätyksiä. 


Tämän kevään kesäkukkamultapoteille, joita kohta aletaan jälleen
viritellä vintille, olen tilannut oikein kunnollisen kasvilampun.

Kaikenlaisia suunnitelmia on siis olemassa. =)

 ••.¸¸.••   










11.11.2014

Pihakevätsuunnitelmia osa 1


`♥•.¸¸.•♥´



Siskopienen meille häälahjaksi antamat tuijat 
ovat pihan ensimmäiset 
mutta ei varmasti viimeiset. 

Me jo suunnittelemme
Hanin kanssa ostavamme 
keväällä tällaisia lisää.
Ihania ovat! =) 



8.11.2014

Pelakuut talvilevolla














Osa talvetettavista pelakuista vintillä 
iltapäiväauringossa. 

Toivon näiden pysyvän hengissä kevääseen,
jolloin saan niistä jälleen lisää pistokkaita. 

Jossain talvetusohjeessa kehotettiin 
poistamaan pelargonioista kaikki kukat, 
mutta mitä jos ei millään raaski...? 

Sitäpaitsi muutamassa kukassa on 
pelakuun siemen... 
Annan niiden aikuistua rauhassa. 


1.11.2014

Tyhjästä pihasta puutarhaksi





 Tyhjästä pihasta puutarhaksi 
♥ 

Pihaa kasvateltu vuodesta 2011.

Näistä kaikista pihamme kukista
on tässä blogissa kuvia
ja paljon muistakin...



Ahkeraliisa
Impatiens  walleriana

Amaryllis Hippeastrum
eli ritarinkukka
Kukkien lakastuttua

Anemonia
Anemone coronaria
myös tässä ja tässä

Auringonkukka
auringonkukkapelto
Helianthus annuus

Daalia

Harjaneilikka
Dianthus barbatus

Idänsinililja
Scilla siberica

Jalokurjenpolvi
Geranium orion,
ja Vuorikaunokki
Centaurea montana

Jaloleinikki
Ranunculus asiaticus

Jouluruusu
Helleborus 

Juhannusruusu 


Karjalanneito

Kaunopunahattu
Echinacea purpurea

Keijunmekko
Rhodochiton Atrosanguineus
(lisää kuvia...)

Kellopeippi
Physostegia virginiana

Kelloköynnös
Cobaea scandens

Kesäharso
Gypsophila elegans

Kesäpikkusydän
Dicentra formosa

Kevätkaihonkukka
Omphalodes verna

Kevätkurjenmiekka
Iris reticulata

Kielo
Convallaria majalis

Kirjopikarililja
Fritillaria meleagris

Koivuangervo
Spiraea betulifolia 

Korean kärhö, 
l. pagodikärhö,
 Clematis Chiisanensis 

Krookus


Kääpiösamettikukka
Tagetes tenuifolia tangerine gem

Laventeli
Lavandula angustifolia

Lehtoakileija
Aquilegia vulgaris, Lime Sorbet 

Lemmikki, l puistolemmikki,
Älä unohda minua -kukka,
Myosotis sylvatica

Lobelia
Lobelia red cascade

Lumikello
Galanthus nivalis

Maariankello
Campanula medium

Makea kirsikka
Prunus avium Meelika

Maloppi
Malope

MalvaMalva alcea
Valkoinen malva

MiekkaliljaGladiolus
valkoinen

Mona LisaOriental lilja

Mooseksen palavapensas
Dictamnus albus

Oriental lilja
Lilium Muscadet

Orvokki pinkki
Orvokki punainen
Orvokki keltainen

Pagodikärhö
Clematis chiisanensis

Pelargonia
Pelargonium

Perunanarsissi
Bridal Crown

Pioniunikko
Papaver somniferum (Paeoniflorum)

Pioni Sarah Bernhard
Paeonia lactiflora Sarah Bernhard

Punainen päivänkakkara
ja Verbascum phoenicum

Päivänkakkara
Leucanthemum vulgare 

Raparperi 
 Rheum rhabarbarum

Rohtosuopayrtti
Saponaria officinalis

Saarenmaan unikot

Salkoruusu
Alcea rosea limenvihreä
Salkoruusu
Alcea rosea roosa

Sinisievikki
Nemophila menziesii

Sinivuokko
Anemone hepatica

Siperiankurjenmiekka
Iris sibirica

Siperianpallo-ohdake
Echinops ritro

Siperianunikko

Sormustinkukka
Digitalis purpurea

Syysvuokko
Anemone hupehensis 

Särkynytsydän, valkoinen
Lamprocapnos spectabilis alba 

Särkynytsydän, punainen
Lamprocapnos spectabilis

Tsinnia, oppineittenkukka,
Zinnia Elegans

Tulppaani punainen
Tulppaani v.punainen,
Tulppaaneja talvella...

Ukkolaukka
Allium hollandicum

Vaaleanpunainen juhannusruusu

Valamonruusu
Rosa Splendens

Valkopeippi
Lamium album

Valkovuokko
Anemone nemorosa

Varjolilja valkoinen
Lilium martagon

Vuorijumaltenkukka
Dodecatheon meadia

`♥•.¸¸.•♥´