Näytetään tekstit, joissa on tunniste lumihanki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste lumihanki. Näytä kaikki tekstit

24.2.2017

Helmikuun hangilla





Hei hei helmikuukin on pian ohi. 
Sehän onkin kaikkein lyhin kuukausi. 





Aurinko 
on vieraillut laskujeni mukaan yhdeksän 
kertaa meilläpäin alkuvuoden aikana. 




Piti mennä kuvaamaan auringon paisteessa 
lekottelevaa helmikuista pihamaisemaa.



Auringon kultaamia haapojen runkoja.



Syreenille on kehittynyt 
lumipalloja kukkien tilalle. 
Talvikukkia? =) 




Pihavarpuset kurkistelivat 
valamonruusupensaasta, 
mitä oikein nyt teen... 


No enhän minä tämän kummempaa. 
Kun olin kuvannut mielestäni tarpeeksi 
vein kameran sisälle turvaan ja tartuin 
lumikolaan. 

Ja nyt sataa lisää lunta.














1.12.2016

Joulukuun ensimmäinen








Lumi tekee maailmasta 
jouluisen ja väkisinkin alkaa
hyräilemään joululauluja. 

Ainakin minulle käy niin. 


mitä ihmeellisimmissä paikoissa. 
Muista katsella ympärillesi, 
jos yhtään uskot ihmeisiin...


Kuvituksena maisemaotos 
19.1.2011 kauppamatkalta, 
kun olemme vasta 20 päivää 
asuneet tässä talossa. 



PS: 
Muissa blogeissa on paljon 
ihania joulukalentereita 
joten en tänä vuonna 
tee itse erityistä joulukalenteria,
mutta jouluista musiikkia 
voisin tänne laittaa!  

Feliz Navidad! 

 




28.11.2016

Maa pistää hanttiin







Maailma ei tahdo lumista peittoa 
vaikka luonto yrittää kääriä 
kaiken sellaisen alle 
nukkumaan.  
Suomalainen metsä on 
kuin suomalainen sisu, 
itsepäinen 
viimeiseen asti. 




Jossain vaiheessa 
on kuitenkin 
hyvä antaa periksi. 

Jopa talventulolle. 




1.4.2016

Kuvia kevättalvelta






Aprillia, aprillia, tämä kuva on jo historiaa, 
sillä nappasin jo pois tuulen retuuttamat kuusikranssit 
puuliiterin ja muiden piharakennusten ovista. 



Pihan lumivuoret kevään mittaan kasvoivat loppujen lopuksi
 isommiksi, kuin mitä tästä kuvasta voisi ymmärtää.

Piti äkkiä laittaa esiin nämä talvisemmat kuvat koska nyt 
ei lunta enää ole nimeksikään... 

Lumikolankin sain jo viedä pois terassin 
seinämiltä ja tuolla minun kulkuneuvollani pääsee 
nyt paremmin liikkumaan. 






Pian saan ripustaa terassille orvokkiamppeleita 
kynttilälyhtyjen ja jopa metristen jääpuikkojen tilalle.






Nyt maailma näyttää tältä. 

 Metsän ihanaa keväistä heräämistä...


Suloiset sammaleiset kivet hohtavat 
jo vihreinä. 




Auringonläiskässä on jo kevät, 
ensimmäiset laulujoutsenet on 
bongattu ja peippo laulaa jo pihapuussa.




7.3.2016

Voiko lunta syödä?








Lapsena oli pakko saada talvisin maistella jääpuikkoja kun sen aina unohti etteivät ne maistu erityiseltä. Vain pakkasen jäädyttämältä vedeltä jossa oli mukana savuaromeja tai muita paikallisia makuvivahteita. Seuraavaksi olikin sitten kurkku kipeä siitä herkusta.

Ei varmaan ole montaakaan lasta, joka ei olisi talven tullen pistellyt suuhunsa useampaankin kerran lunta, ja moni aikuinenkin on yrittänyt pyydystää lumihiutaleita kielelleen.

Lumi näyttää ainakin vasta sataneena mukavan puhtaalta ja valkoiselta, mutta onko sitä turvallista syödä? NPR.orgin The Salt -ohjelman toimittajat kysyivät asiaa tutkijoilta.
Arkansasin yliopiston kemian professorin Jeff S. Gaffneyn mukaan lumi on pääasiassa vettä, mutta se sisältää myös monenlaisia muita asioita riippuen siitä, missä lumi sataa. Lumessa voi olla esimerkiksi sulfaatteja, nitraatteja, formaldehydiä tai elohopeaa.


Anna sataa muutaman tunnin


Sataessaan lumi muodostaa eräänlaisen verkon, johon tarttuu ilmakehässä olevia saasteita. Yleisin saaste on noki, jota vapautuu hiilellä toimivista tehtaista sekä puulämmitteisistä tulisijoista. Tästä syystä vesivarantoja ja ilmastonmuutosta tutkiva John Pomeroy suosittelee odottamaan, että lunta on satanut muutaman tunnin, ennen kuin sitä pistää suuhunsa.
– Mitä pidempään lumi sataa, sitä vähemmän ilmassa on saasteita ja sitä kautta niitä on myös vähemmän tuoreessa lumessa.
Gaffney kuitenkin toteaa, että vaikka lunta söisikin heti, kun se on satanut, se ei kuitenkaan ole vaarallisesti myrkyllistä.


Tuuli likaa lumen


Ympäristöön ja ekologiaan perehtyneen professori Staci Simonichin mukaan lumesta saattaa löytyä myös hyvin vanhoja tuholaismyrkkyjä. Hän on tutkimuksissaan löytänyt 30, 40 ja 50 vuotta vanhoja myrkkyjä useista Yhdysvaltojen kansallispuistojen lumesta. Myrkkyjäämiä oli kuitenkin paljon vähemmän kuin määritelmien mukaan on turvallista olla juomavedessä.



Ilmakehää tutkineen Sarah Dohertyn mielestä lumen syömistä kannattaa välttää, jos on ollut tuulista. Hän nimittäin havaitsi äskettäin, että tuulella lumeen voi sekoittua hiekkaa, varsinkin alueilla, joilla on paljon hiekkateitä ja aukeita paikkoja. Ja tutkija Mark Williamsin mukaan aurattua lunta ei pidä koskaan syödä, koska siihen on todennäköisesti sekoittunut hiekkaa ja kemikaaleja, kuten magnesiumkloridia.


Viskiä lumella


Mahdollisesta liasta ja alhaisista kemikaalimääristä huolimatta lähes kaikki The Saltin haastattelemat tutkijat söisivät lunta ja jopa nauttisivat siitä.
– Lumikemistien keskuudessa on tunnettu fakta, että tuore arktinen lumi sopii hyvin yhteen 15-vuotiaan single malt -viskin kanssa, toteaa John Pomeroy.



Lähde: NPR, The Salt 








25.2.2016

Kännykkäräpsyjä auton ikkunasta




Kuvat on napsittu Hämeenlinnan ja Mäntsälän seuduilla 
13.2.2016. Ylimmän kuvan lisäsin Fb-sivullenikin, tekstillä: 
"Ihan satumaisen kaunis päivä."




Liikkuvasta autosta kuvaaminen 
on hiukan haasteellista, sillä juuri kun olet 
nähnyt jotain mikä on ehdottomasti 
ikuistettava, saattaa tiessä olla kuoppa 
tai kuski kääntääkin autoa jotenkin niin, 
ettei se tietty näkymä enää näy... 
Silti olen aina räpsimässä kuvia. 
Tällä kertaa näin talvisia, 
muutamalta automatkalta.






25.1.2016

Suomalaista sielunmaisemaa



 Räpsyjä pakkasesta...


Raidan oksien raoista... 



Terijoensalavan oksiston lomasta...
joihin viime talvena tein
jäisiä sydämiä... 


Jäisistä valamonruusuista... 




Tammikuisen aamuauringon kultahämystä... 


 Tienvarren ladoista...


Täysikuusta... 


Auringon haloista... 


 Takapihan pihlajassa piipahtaneista 
epäuskoisista närhistä... 

Viime kesänä eivät tämän seudun pihlajat 
kukkineet lainkaan eikä niin ollen tullut 
yhtään pihlajanmarjojakaan. 


 Tässä hieman jänisten yöllisten kemujen jälkiä... 
Samoja polkuja kulkee myös kettu ja villikissa. 





Kännykkäräpsy illan sinisestä näkymästä, 
kun avaan ulko-oven... 



Ja pilkahdus kuumasta pataruuasta. 

Joskus minulla on onni 
päästä syömään äidin tekemää ruokaa, 
niin kuin vaikka viime lauantaina. 






21.1.2016

Pakkasessa on kylmää taikaa






Puetaan alle ja ylle hirveästi vaatteita ja
palataan Suomen talven 
lumisiin pakkasnäkymiin. 


Aurinko etsii hankien ja oksien timantteja 
joita pakkanen niille on yöllä ripotellut.


Valamonruusujen kiulukat ovat yhä 
suloisen punaposkisia. 


Ja niitähän riittää...


Pihanäkymästämme puuttuu nyt kasvihuone. 



Olen niin vilukissa, että tuollainen näkymä 
ei joinakin päivinä lainkaan houkuttele 
minua ulos...


Yksi joulukuusi menetti heti neulasensa 
joutuessaan pihalle. 

Ihmeesti sen oksilla silti 
tykkylumi pysyttelee. 






Liiterin ovien kranssit saavat vielä 
olla paikoillaan vaikka virallisesti 
vissiin joulun aika onkin jo ohi... 



Jouluna ripustelin tällaisia palloja 
sinne tänne ja aina pitäisi varoa 
mitä toivoo... 

Minähän sen pihasta kolaan...

Toivottavasti täällä Etelä-Suomessa ei 
pakkasennätyksiä enää rikota...
Kylmimmillään mittari on
näyttänyt miltein -30 astetta. 




Onneksi villasukkia riittää! 



Tänään muuten on 
kansallinen Halipäivä

Halaaminen lämmittää 
aina, vaikka 
olisi kuinka pakkaspäivä. 



4.3.2015

Jalanjälkiä





Talvella on aina mielenkiintoista seurata, miten kesällä vapaasti virtaavasta joesta 
tulee jäätyneenä tärkeä valtaväylä muillekin kuin kaloille. Keskellä jokea menee talvisin 
pehmoisten ja karvaisten eläinten suosituin ja nopein reitti halki kylien, 
pienen kaupunkimme ja ali siltojen.



Joen kohdilla eläimet näkevät helposti jolkotellessaan 
onko vaaraa ja vihollisia lähistöllä. 



Niinpä jäistä reittiä vaeltaa pitkin yötä kaikennäköistä tassuttajaa. 
On kymmenittäin jäniksiä ja ainakin yksi kettu. Saaliita ja saalistaja, 
tosin eri aikaan kohtaamatta toisiaan. On supia, metsähiiriä ja -myyriä. 
Luultavasti suurimmista jäljistä päätellen ilveksiäkin tai sitten se on suuri villikoira. 
On oravia, kissoja, talven lintuja ja sulan alueen sorsia päivisin. 



Eläimet tietävät tuoksuista ja jäljistä senkin, etteivät ihmiset astu joen jäälle kovan 
virtauksen vuoksi. Jää ei liene kovinkaan paksua ja kestävää edes paukupakkasilla.
 Näin kyllä tänä talvena yhdet moottorikelkan jäljet joessa. Joku oli totisesti leikkinyt 
tuurillaan. Enkä nyt tarkoita sitä yhtä kyläkauppaa.


https://www.facebook.com/121762977864133/photos/pb.121762977864133.-2207520000.1425549721./1054266824613739/?type=1&theater

Samanlaisia jälkiä oli talviaamuisin
ihan omalla pihallakin. =) 



Nyt kun helmikuun lempeämpi talvi ja lauhkeat päivät vesisateineen ovat 
sulattaneet pois talvenselkää, on jokikin jo osittain sulanut. 
Talvireitti alkaa olla esillä viimeisiä hetkiä.
Kohta ei jää enää lumijälkiä, joita seurata. 
Kevät tuo mukanaan uudet polut ja jäljet.