Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pinkki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Pinkki. Näytä kaikki tekstit

26.2.2020

Satujenkerrontapäivä








Satu on todellisen elämän rajat ylittävä mielikuvitukseen vetoava kertomus, joka on usein tarkoitettu lapsille. 

Sadulle ei ole yksiselitteistä määritelmää. Saduille on kuitenkin tunnistettu monia tyypillisiä piirteitä, jotka erottavat ne myyteistä ja tarinoista. Satua pidetään yleensä sepitteenä. Sadun näyttämö on ajaton ja paikaton, ja satu voi sijoittua mihin aikaan tai paikkaan tahansa. Sadun päähenkilö voi olla ihminen tai ei-ihminen. Satu on yleensä maallinen, mutta se voi olla myös uskonnollinen. Satu voidaan nähdä aikuisille tai lapsille kirjoitettuna. Sadussa on usein kaavamainen aloitus. Satu on yleensä lyhyt, ja se voi olla proosa- tai runomuotoinen. Satu kerrotaan tavallisimmin iltaisin. 


Tapahtumien tarkkaa aikaa ja paikkaa ei yleensä kerrota tarkasti, vaan tärkeintä on päähenkilöiden elämäntilanne. Joitain yleisiä satujen teemoja ovat lähteminen, matka, päähenkilössä tapahtuva muutos ja heikomman taistelu vahvempaa vastaan. Saduissa on usein tarunomaisia hahmoja, kuten keijuja, peikkoja, haltijoita, lohikäärmeitä tai jättiläisiä. 


Satu voi kuvata ihmisten elämään ja erityisesti kasvamiseen liittyviä vaikeuksia.
 
Sadun ja myyttisen kertomuksen erona pidetään sitä, että satuihin ei oikeasti uskottu, kun taas myyttisiin kertomuksiin uskottiin ainakin vertauskuvallisesti. Esimerkiksi Kalevalan taustalla olevat kansanperinteelliset kertomukset eivät ole satuja, koska niitä on pidetty tosina tavalla tai toisella. 





28.2.2020
on
Suomen ja Karjalan tasavallan kansalliseepoksen
Kalevalan päivä
siitä mm tuolla enemmän
sekä tuolla
ja tuolla...








Klassikkosatuja:


Satukirjailijoita: 





Tänään on siis Satujenkerrontapäivä,


***********



30.9.2015

Pinkkejä hetkiä

























Yhteisessä läppärissämme on jostakin syystä kuviani vuosien varrelta. Niitä on tullut sinne tallennettua syystä tai toisesta. Keräsin niistä kuvista huvikseni tälle sivulle pinkkejä hetkisiä.




15.3.2015

Kaupoissa bongattua





Tällaisen romanttisen pitsivarjostimen aion virkata ihan itse!!
Joskus vuoden alussa bongasin tämän kyseisen lampunvarjostimen 
lahtelaisesta sisustusliikkeestä, tehdessäni köyhänä runoilijana 
vain näyteikkunaostoksia.




Samassa paikassa oli höyhenistä koottu varjostin. 
Sellaista EN aio tehdä! Aivastelen jo ajatuksesta! =D 

Aika taiteellisen hieno se silti on... 








Ah, tähän naiselliseen pinkkiin työkalusarjaan ihastuin tavaratalo Hong kongissa, 
Lahdessa. Hani epäili näiden todellista käyttökestävyyttä heti niitä kurkistettuaan.
Esikoinen näki tämän kuvani ja katsoi puolestaan minua jotenkin hitaasti, 
kuin tahtoen tiedustella, onko minulla ehkä kuumetta, 
kun hehkutin työkalujen naisellista ihanuutta! =D

Minun piti oikeastaan naistenpäiväksi laittaa tämä kuva esille,
mutta tulin sitten toisiin ajatuksiin... 

Mut hei, ajatelkaa nyt, miten hieno idea antaa nämä vaikka tyttölapselle,
joka on muuttamassa pois kotoa opiskelujen perässä. 
Harmi ettei tuollaisia pinkkisarjoja ollut kun meidän 
tytär päätti lähteä toiselle paikkakunnalle 
opiskelujensa pariin. 








Tällainen oli näyteikkunareissullani
bongaamani tyyny, jossa teksti: 


If you can dream it 
you can do it. 

-Walt Disney- 




Kiitos mr Disney kaikesta. =)