Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruska. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ruska. Näytä kaikki tekstit

3.10.2023

Ruskan värejä kesän hyvästeiksi



 

 



Mitä pidemmälle syksy ehtii,
sitä enemmän lehdet muuttavat väriään
ja alkavat pudota puista. 

Monilla alueilla onkin jo kaunis ruska
tähän aikaan vuodesta. 


🍁🍁🍁🍁🍁

 

 

Keväällä ja kesällä lehdet näyttävät vihreiltä klorofylliksi kutsutun 
lehtivihreämolekyylin vuoksi. 

Kun ilma alkaa viilenemään, aurinko paistaa vähemmän ja päivät lyhenevät, 
puut alkavat varastoida energiaa talvea varten ja klorofylli hajoaa.
Energia alkaa varastoitua puiden sisälle.  
Kasvit ottavat lehtivihreästä talteen mm. typpeä sisältäviä hajoamistuotteita, 
joita voidaan hyödyntää kasvun alkaessa seuraavana keväänä.

Lehtivihreän hajotessa muut lehden väriaineet tulevat näkyviin. 
Tällaisia väriaineita ovat esimerkiksi ksantofyllit ja kellanoranssit karotenoidit,
 jotka tekevät lehdistä oransseja, keltaisia ja ruskeita ja ovat aina läsnä lehdissä.

Antosyaanit tuovat puolestaan esiin punaisia ja
violetteja sävyjä.


Suomen lehtipuulajeilla kellertävät sävyt ovat vallitsevia,
 ja punertava ruska on vain muutamalla lajilla.


🍁

🍁

🍁


Tänään on 

 Katsele puunlehtiä päivä

#LookAtTheLeavesDay


Lähteet: 

Kasvien neljä vuodenaikaa

Tieteen termipankki  

Checkiday.com

Wikipedia 


🍁








Kaikki puun lehdet 
putoilevat nurmelle 
näyttäen meille 
miten voi luopua 
paljostakin 
olematta surullinen 


-Una Reinman 

🍁

🍁
 
🍁






23.9.2023

Kesä on virallisesti loppunut ja tähtitieteellisen määritelmän mukaan syksy on alkanut


 



 
Syyspäiväntasaus (September equinox)
on syksyn ensimmäinen päivä. 

Tarkka hetki päiväntasaukselle 2023
on 23. syyskuuta klo 9.50.  



Syksy kestää talvipäivänseisaukseen, joka on
22. joulukuuta 2023 kello 5.27 (Suomen aikaa).
Talvi loppuu 21. maaliskuuta kevätpäiväntasaukseen,
jonka jälkeen kevät jatkuu kesäpäivänseisaukseen.

Tasaus- ja seisauspäivät rytmittävät
vuodenaikojen vaihtumista.

Kahdesti vuodessa, sekä kevät-
että syyspäiväntasauksessa
aika auringonnoususta auringonlaskuun
on (noin) 12 tuntia koko maapallolla.

Joskus väitetään, että tasauspäivinä "päivä ja yö 

ovat ihan yhtä pitkiä" eli 12 tuntia. 

- Mutta se ei pidä paikkaansa.  

Yhtä pitkät päivät ja yöt osuvat aina hieman ennen kevätpäiväntasausta 

ja hieman syyspäiväntasauksen jälkeen.


Sana equinox tulee latinan sanasta aequus,
joka tarkoittaa tasa-arvoista,
ja sanasta noctis, nox, joka tarkoittaa yötä.
Päiväntasauspäivänä päivä ja yö
ovat lähes yhtä suuret. 



Kun pohjoisella pallonpuoliskolla on syyspäiväntasaus,
eteläisellä pallonpuoliskolla on kevätpäiväntasaus. 

Päivät lyhenevät pohjoisella pallonpuoliskolla, kun maan
akseli alkaa kallistua poispäin auringosta, ja päinvastoin
päivät pidentyvät eteläisellä pallonpuoliskolla.

Tämän myötä pohjoisella pallonpuoliskolla alkaa syksy,
 siirtymäkausi kesästä talveen.

Lämpötilat alkavat jäähtyä ja lehdet putoavat lehtipuista. 

Sanalla "autumn" on etruskien juuret, ja roomalaiset käyttivät
sitä ennen kuin siitä tuli latinalainen sana "atumnus".
Sitä käytettiin jo keskiajalla, ja laajemmin 1500-luvulla.

Vuodenaikaan viittaaminen "sadonkorjuuajaksi"
oli yleistä 1500-luvulla. 

Termillä "fall" on germaaniset juuret, ja siitä tuli laajalle
levinnyt sana, jota käytettiin Englannissa jo 1500-luvulla.
Maahanmuuttajat toivat sanan Pohjois-Amerikkaan ja se on
pysynyt siellä laajassa käytössä.

Sesonki liittyy läheisesti Halloweeniin
ja kiitospäivään sekä näihin juhlapäiviin
liittyviin perinteisiin.

Matkailu on tärkeää joillakin alueilla ruskan kauniiden värien
vuoksi. 

Sesonkiin liittyy myös melankoliaa, sillä kylmempi sää
on tulossa. Sesonkiin liittyy myöskin sadonkorjuu
ja sadonkorjuukuu, joka on lähimpänä päiväntasausta oleva täysikuu.
/Chesckiday


Tänä vuonna sadonkorjuukuu
on syyskuun täysikuu 29.9.2023.
 



#autumnequinox
#equinox
#fallequinox
#celebrityequinox
#autumncolors
#autumnleaves
#autumnaesthetic
#firstdayofautumn
#firstdayoffall
#autumniscoming
#seasons


 

*************




 Tänään vietetään myös  

Tähtiharrastuspäivää!



Valtakunnallinen tähtiharrastuspäivä
on vuosittainen tähtiharrastuksen teemapäivä.

Paikalliset tähtiharrastusyhdistykset ja yksittäiset tähtiharrastajat eri puolilla Suomea esittelevät tällöin toimintaansa sekä järjestävät tähtitieteeseen ja -harrastukseen liittyvää ohjelmaa.

🌟

Tähtiharrastuspäivän ohjelmaa järjestetään tänä vuonna  paikallisyhdistysten toimesta Helsingissä, Jyväskylässä, Järvenpäässä, Kirkkonummella, Kouvolassa, Lahdessa, Porissa, Salossa, Suonenjoella, Tampereella ja Turussa.



Tähtipäivä on erinomainen tilaisuus jakaa omaa tietoa avaruudesta tai vaikka tähtien valokuvaamisesta somessa tai kavereille. Tapahtuman viettoon voi osallistua sosiaalisessa mediassa aihetunnisteella #tähtiharrastuspäivä ja jakaa, millaista oma tähtiharrastus on ja miltä se näyttää.

🌟


Tähtitaivas kuuluu kaikille, 

nautitaan siitä yksin tai yhdessä 

 

🌟


Sivulta löytyy linkki Tähtiharrastuspäivän yön taivastärppeihin. 

Muun muassa kansainvälinen avaruusasema ISS pyyhältää 

tuona iltana taivaan poikki." 

/Tähtitieteellinen yhdistys Ursa 



#tähtiharrastuspäivä 


⭐🌟⭐🌟⭐🌟








9.9.2021

Syksyn havinaa

 


 

Syksyisistä ruskalehdistä huomaa, miten luonnonvärit ovat niitä sielunmaisemaan sopivimpia, kaikkein kauneimpia.

 

Juuri näistä väreistä tulisi kauniita neuleita. 

 







11.11.2020

Keravaa kesällä ja syksyllä

 




Omenapiirakka kuuluu jotenkin tiiviisti syksyyn. Selittyy tietenkin omenasadoilla joita ihanista omppupuista omista pihoista saadaan... Meillä kun nyt ei ole enää omia omenapuita niin fiilistellään ihan osto-omenilla. Ja niiden tuoksulla. Kaneli ja omena sopivat hyvin yhteen ja kahvit siihen päälle...






Syksyn ensimmäinen vaahteranlehti oli varmaan tämän näköinen jo elokuussa... 





Vielä on hieman jäljellä Punaisen Pikkutalon pihan omenista tehtyjä hilloja. 

Juuri hiljattain niitä purnukoita annoin vielä poikasillekin, että voivat lettujen tai puuron kanssa syödä vielä lisäaineettomia omenahilloja kotonaan...




Näissä muissa kuvissa on Keravaa kävelylenkeillä ja omasta ikkunast kuvattuina...


Tämä radanvarsi oli kesällä hetken kaunis! 

Tässä alla kuvia samasta alueesta kesällä, kun pietaryrtit ja saunakukat kukoistivat:

 









 Tämä suurenhko kukkaniitty oli oikea perhosparatiisi!

 


 

Mutta pian heinäkuussa koko kukkaisalue niitettiin, ja jäljelle jätettiin valtavat alueet joilla kasvoi pelkkää pujoa, astmaatikon kauhistuksia. Pujoa on siellä täällä Keravalla ihan kamalasti. =( 



 

Ja sitten palataan syksyyn... 


 

Viimeisiä vaahteranlehtiä... 




Keravanjokea... 

Se näyttää aivan kaakaolta, johon on kaadettu liian vähän maitoa... 






Keravanjokea kesällä...




Keravan kartanon maisemia kesällä...

 


 



 

Ja nyt ne lehdetkin sitten lähtivät...


 

Keravan Prisman katolta kuvasin kännykällä tämän näkymän marraskuun toisena sunnuntaiaamuna, kun olimme lähdössä eväiden kanssa sunnuntairetkelle...










8.11.2019

Anteeksi Porvoo!





Nämä tuokiokuvat meinasivat olla menetettyjä iäksi, koska vahingossa poistin ne kameran muistikortilta liian aikaisin.

Näin teen aina:
Kuvat koneelle 
ja pois kamerasta.

Mutta kun olisin
muokannut kuviani, niitä ei
ollutkaan tietokoneellamme! =(  
 
(Muokkaus on lähinnä sitä, 
että suoristan kuvani, koska 
onnistun aina ottamaan ihan 
vinoja kuvia...)
 
 
- Nyt minua valaistiin että 
korttiin mahtuu toki aikalailla 
kuvia, eikä niitä tarvitse 
jo tässä vaiheessa poistella. 










Olin ihan onneton koska kaipasin kuvia, jotka olin 30.9.2019 ruska-aikaan Porvoon reissullamme napsinut. 

-Varsinkin yksi niistä tuntui olevan niin tärkeä...

Arvaatko mikä näistä on se kuva, 
jota jäin kaiholla muistelemaan? 
 









 Porvoo 
on punaisten talojen 
kaupunki. 

Tai on siellä muunkin värisiä 
rakennuksia mutta tuo punainen 
erityisesti 
viehätti silmiäni... 











Porvoo oli myös 
Suomen ensimmäisen suurmiehen,  
Runebergin kaupunki. 









Sori kun yritin kadottaa kuvat! 
Se tosin oli vahinko. 








Mutta onneksi minulla on tietokoneneroja lapsia. Keskimmäisemme käväisi meillä ja tähtitorttukahvipalkalla(ekat tortut tänä syksynä)hän löysi kameran muistikortilta ne kadottamani kuvat! Jee! 

Kiitos Miihkali!
 ♥   



















Tästä pikkupuodista ostin 
Suomenmuotoisen jääkaappimagneetin. 





Tällaisia kuvia ruskareissultamme jäi kameraani. 

Tai siis siihen muistikorttiini... 
 





Porvoo on kaunis paikka. 


 









Muitakin syksyn merkkejä 
oli silloin vielä 
näkyvissä... 




Nyt nämäkin ovat jo historiaa ja ensilumikin on jo meillekin satanut...