Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaksosten päivä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Kaksosten päivä. Näytä kaikki tekstit

2.2.2024

Paista letut hymyillen






Lettuja pitää paistella hellyydellä ja ajan kanssa. Hymyillen. Hyräillen ja hyvällä tuulella.

Niiden paistajalla ei saa olla kiire. Letut eivät saa olla värittömän vaaleita ja raakoja, munakkaan näköisiä, koska silloin niistä saa vain itsensä kipeäksi, jos jauhot eivät ole ehtineet paistaessa kypsyä. Joissain kuvissa olen nähnyt laittoman vaaleita ja raakoja lettuja! Oikein vatsaa kivistää jo ajatella miten niistä tulee kipeäksi. Oli todella vaikeaa löytää kuvapalvelun kuvistakaan kunnolla paistettuja lettuja! Suurin osa oli vaillinaisesti paistettu... 

Letut eivät saa olla myöskään liian paksuja.   


Äiti paistoi letut aina herkullisen 
 pitsireunaisiksi... 

 

 

Jotkut kutsuvat näitä räiskäleiksi, jotkut crepeiksi, lätyiksi, plätyiksi mansikanmollukkahillon kanssa,  jotkut joksikin muuksi. Lohtuherkuilla on monta nimeä. Meillä näitä ihanuuksia kutsutaan aina letuiksi. Se on sellainen lempeä hellittelynimi. 



Tänään on siis 
Lettupäivä
Lättypäivä, 
Plättypäivä, 
Räiskälepäivä, 
tai vaikkapa 
Ohukaispäivä 

Dia De La Crepa 

 

 

Tänään on myös muun muassa 

Kaksosten päivä 

 ♡♡

Mikä ihana syy paistella 

vaikkapa lettukakku 

makoisilla täytteillä! 

 

 ♡♡



 Maailmalla vietetään tähän aikaan vuodesta myös 

 Kynttilänpäivää, #CandlemasDay ja siitä olen kirjoittanut esim tuolla

Suomessa päivä on  vasta ylihuomenna, 4.2.2024 


"Kynttilänpäivän perinteinen paikka on ollut 2. helmikuuta, 40 päivää joulun jälkeen. Nykyään päivä on Suomessa liukuva ja sitä vietetään 2.2.–8.2. välille sijoittuvana sunnuntaina.

Kynttilänpäivän taustalla on keskiaikainen tapa vihkiä helmikuun toisena päivänä kaikki vuoden aikana kirkossa käytettävät kynttilät. Tapa on katolilaisilla yhä osittain käytössä, vaikka virallisesti siitä luovuttiin liturgiauudistuksen yhteydessä vuonna 1969." /Päivyri.fi 



 

 

 

 

 

2.2.2023

Lettuja, koiravaljakoita ja kaksosia

 

 




Tänään voimme paistella hurjan lettupinon, 

kutsua kaverit syömään sitä kanssamme 

ja viettää Lettupäivää

Nam!

#CrepeDay

#LaChandeleur 






 





Millainen on sinun mielestäsi hyvä lettunen? 

Minun mielestäni sen pitää olla kuvan kaltainen, 

pitsireunainen, kunnolla paistettu 

ja siinä pitää olla reikiä. 


Sellainen hädituskin hyytynyt 

vaalea lätty ei ole kypsä ja 

siitä saa vain mahanpuruja. 

-  Viljatuote pitää aina kypsentää. 

 

Muista siis paistaa räiskäleesi, 

lettusi ja lättysi kunnolla.  

 

Letunpaisto 

ei sovi 

hätäiselle mielelle! 


*******






Tänään on Suomessa myöskin


💜💜

 

 ******* 





 



Lisäksi tänään on 

mm koiravaljakkopäivä

#SledDogDay 

 

Sellaisen kyytiin kun joskus pääsisin!


Kerran tosin Esikoinen sellaisen
seikkailun minullekin jo järjesti,
mutta kuljetus sinne olisi ollut hankalaa,
kun Hani ei jaksanut lähteä matkaan,
koska seuraavana päivänä
olisi ollut työpäivä...

Harmillista! 

 


- Ehkä vielä joskus
tulee uusi tilaisuus...






 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



2.2.2022

Kynttilänpäivä on myös lettupäivä!



 
 
 



300 - luvun puolivälistä alkaen on tähän aikaan vuodesta 
 vihitty kirkoissa käyttöön kaikki vuoden aikana 
tarvittavat kirkkokynttilät. Päivää, jona näin tehtiin, 
alettiinkin nimittää Kynttilänpäiväksi.
Tämä tapa on yhä käytössä 
katolisissa kirkoissa. 
 
 
 
  
 
Suomalaisessa kansanperinteessäkin  
oli tapana sytyttää kynttilöitä tänä päivänä,
kuvastamaan maailmaan tullutta valoa. 


"Kynttilän päivän ilma kertoo kevään etenemisen:
Ensimmäisestä suojasta kynttilän päivän jälkeen on yhdeksän viikkoa,
kun on sulat vedet, kymmenen viikkoa kyntöön tai
kaksitoista viikkoa ohran kylvöön.
Kynttilän päivän jälkeen talvi alkaa kääntyä kevään puolelle
ja 4. päivästä helmikuuta alkaen vietämmekin harjapäiviä,
jolloin harjaamme talven pois mielestä ja sielusta."
/Kynttilän päivä Heikki Tarma



Pohjois-Savossa kynttilänpäivää
on kutsuttu jo ensimmäiseksi kevätpäiväksi




Kynttilänpäivän aikaa on toisaalta pidetty otollisena
myös lumituiskuille, kynttilän pyryille.


- Ja jos kynttilänpäivänä kujat ovat täynnä lunta, niin laarit
ovat syksyllä täynnä viljaa. Ja nythän sitä lunta on
toden teolla saatu, eli taitaa olla hyvä viljavuosi
tiedossa, jos perinnehistoriaa on uskominen.



Kynttilänpäivän ateria


Suomessa syötiin kynttilänpäivänä lihakeittoa,
jonka höystönä olivat sikojen, lehmien tai
lampaiden sorkat eli kyntöset.


Ilman sorkkia lihakeitto kuulostaisi kyllä ihan loistavalta,
lämmittävältä, helmikuun alkupuolen lounaalta. =D
Päivän perinneruokiin on kuulunut myös ohrapuuro.
Ohrapuuroa on ollut pöydissä perinteisesti
myös virolaisilla ja liiviläisillä.


 

 

 Lähteinä: 
Taivaannaula 
Wikipedia 
 Heikki Tarma 
 

 



Muualla maailmassa Kynttilänpäivä
on juuri tänään, 2.2.2022,
mutta Suomessa se on 6.2.2022,
eli ensi sunnuntaina.

 


 

Tänään voimme syödä
herkkuja koska on Ohukaispäivä,

Crepe Day 
Dia De La Crepa, 
#CrepeDay





Ohessa olisi islantilaisten rahkalettujen ohje, Kodin kuvalehti 26.1.2022. 



  Ihmetellen luin jostain, miten jotakuta inhottaa "Lettu"-nimitys? 

Se on kuitenkin näille kotimaisille versioille 
ihan aito, vanha kunnon suomalainen nimitys.
Lätty, plätty, kreppi, ohukainen tai räiskäle 
ovat jollain alueella
suosittuja mutta yhtä kaikki,   
ne ovat lempinimiä
tälle rakkaalle ruokalajille 
ja lettu on erityisen lempeä nimitys.  
 
Sen oppii lapsikin helposti. 
 
 


 
*******
 
💗💙
 
Tänään vietetään lisäksi 
muun muassa 
 
 Kivaa juhlapäivää teille,
kaikille kaksosperheille. 
 
-Ainakin tutuille! 


 
 
*******
 
 Tänään on myös mm Murmelipäivä
 
 
 
 

 
 
 
 
Koko helmikuu on myös mm 

Onhan nyt kylmin aika vuodesta!
 
 
*******
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 

1.2.2021

Lettupäivä jee!

 


Nämä herkut ovat huokeita valmistaa mutta ah, niin ihania! 

Ohukaispäivä, räiskälepäivä, lettupäivä jne, miksi niitä herkkuja nyt kukin sitten kutsuukaan, on tiistaina, 2.2.2021!

Kaikki mukaan nauttimaan vastapaistettuja lettuja. =)  

- Lettuja ne siis meillä ovat aina olleet. =D 


Lisukkeissa vain taivas on rajana... =) 

 



Lisukkeet voivat olla tosi terveellisiä
tai tosi herkullisen epäterveellisiä
tai sekoitus molempia... =D







Pidätkö amerikkalaistyylisistä paksuista ns pannukakuista, isoisän räiskäleistä, hillityistä vaaleista (lue: kalpeista) ravintolaletuista vai vanhanaikaisista, voilla kunnolla ruskeiksi paistetuista pitsireunuksisista plätyistä?

Itse pidän viimeksimainituista.

Sellaisiksi mielestäni blinitkin pitää paistaa, pitsireunuksellisiksi ja rapeiksi.

-Tosin en pidä blinien happamasta mausta joten teen mieluummin lettuja. Niitäkin voi syödä myös suolaisten lisukkeiden kera.

- Mitään kalanmunia en kuitenkaan koskaan syö.

Makunsa kullakin!  =D


 

 


 

Aina näistä ei tule pitsireunuksisia, ainakaan jos paistaa gluteenittomia lettuja, niin kuin nämä olivat.
Tuolla toisessa blogissani on ohjekin näihin: Gluteenittomat letut.
Joskus ovat vaan niin hyviä että niitä pitää vetää kaksi käsin, ei kun kaksin kappalein! =)
PS: Nätit lautaset eivät ole meidän, vaan vuoden 2019 Jyskälän rallien aikaan meille mökkinsä vuokranneiden henkilöiden omaisuutta.

(Minä podin lainamökillä kipeää polveani ja kuvasin mökkipihan kasveja ja tunnelmia, ja mies kiersi kuvaamassa ralliautoja. Mökin omistajat olivat rallien aiheuttamaa meteliä paossa kaukana Tampereella saakka... Linkistä aukeaa noiden muutaman päivän tunnelmia. ) 



*******














 

 

2.2.2020

Ensimmäinen kevätpäivä








Tänään  Kynttelinä eli Kynttilänpäivä on sydäntalven viimeinen merkkipäivä, jonka jälkeen alettiin odottaa kevättä.
Pohjois-Savossa tätä päivää on tosiaan kutsuttu jopa ensimmäiseksi kevätpäiväksi. 
Suomessa keitettiin kynttilänpäivänä lihakeittoa, jonka höystönä olivat sikojen, lehmien tai lampaiden sorkat eli kyntöset. (Iyh!)
 
Päivän tapoihin on kuulunut myös ohrapuuron keittäminen, sama tapa tunnetaan myös virolaisilla ja liiviläisillä.


Kynttilänpäivän aikaa on pidetty otollisena lumituiskuille. Puhutaan kynttilän pyryistä. Jos kynttilänpäivänä kujat ovat täynnä lunta, niin laarit ovat silloin viljaa täynnä syksyllä. 

Kynttilän keleistä on ennustettu muiden sydäntalven päivien tapaan myös tulevan kesän säitä. »Jos ei ole kylmä kynttelinä eikä pakkanen pauku Paavona, niin on halla heinäkuussa ja talvi keskellä kesää».




Päivän merkeistä on myös ennustettu kevään edistymistä. Ensimmäisestä suojasta kynttilän jälkeen on sanottu olevan yhdeksän viikkoa jäiden lähtöön ja kymmenen viikkoa kylvöön.

Kevään edistymistä seurattiin myös varisten käytöksestä. Sanottiin, että kun varis huutaa ensi kerran kynttilänpäivän jälkeen, niin kuukauden päästä huutaa vasikka laitumella.

Vaikka kevättä jo odoteltiin, ihmisten ruuasta sai olla kynttilänä käytettynä vasta kolmasosa ja eläinten ruuasta puolet. 

Päivän aikoihin voitiin myös tarkistaa, miten talven työt olivat edistyneet. Olivatko miehet koonneet halkopinoja ja hakeneet puita metsästä, oliko verkot valmistettu ja pellavat perattu.

Kynttilänpäivänä kyseltiin:

Onko tehty talvitöitä,
onko pitkiä pinoja,
onko paljon aidaksia,
ruoditko jo rohtimesi,
peroitko jo pellavasi,
joko villasi virutit?
 Anssi Alhonen./Taivaannaula







Monet eri kulttuurit ovat löytäneet tapoja juhlia tätä siirtymistä kylmästä ja pimeästä onnellisempaan ja tuottavampaan aikaan.

Muinaiset Keltit juhlivat tänään Jumalatar Brigidiä, joka on puhtauden ja hedelmällisyyden jumalatar.

 Kristinusko on muuttanut kynttilänpäivää, mutta jotain pakanallisuudesta periytynyttä siihen on jäänyt, ainakin lisääntyvän valon juhliminen. 




Joissain maissa kaikki talon kynttilät siunataan kirkossa, Meksikossa vietetään viikon ajan uskonnollista festivaalia.


Voit syödä tänään lettuja tai tamaleja kuten on tapana monissa maissa eri puolilla maailmaa.


#Candlemasday

Kynttilänpäivä 



 




Tänään,02.02.-2020, vietetään myös  Kaksosten päivää.  Teemapäivä perustettiin 
10 vuotta sitten.

Kaksosten päivänä halutaan nostaa esiin ajankohtaisia teemoja monikkoperheiden elämään ja monikkouteen liittyen. Vaikka päivän nimi on Kaksosten päivä, on se samalla kaikkien monikkoperheiden oma juhlapäivä! 

Vuonna 2020 Kaksosten päivää juhlitaan teemalla Kohtaa kaksonen yksilönä. Tällä halutaan muistuttaa siitä, että kukin kaksosista tai kolmosista on ainutlaatuinen yksilö, vaikka muistuttaisi ulkonäöltään kaksos-, kolmos- tai nelossisarustaan. 








Tänään on myös