Näytetään tekstit, joissa on tunniste ambivertti. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste ambivertti. Näytä kaikki tekstit

2.1.2024

Maailman introverttipäivä







Ekstrovertismi on maailmaa hallitseva voima.
Vähintään 60 % väestöstä on ekstrovertteja.


On arvioitu, että 25 prosenttia väestöstä on introvertteja.
Heitä kuvataan usein hiljaisiksi ja pidättyneiksi. Henkilöiksi 
jotka keskittyvät sisäisiin tunteisiin ulkoisten stimulaationlähteiden sijaan.
Introvertit menettävät energiaansa sosiaalisissa tilanteissa,
päin vastoin kuin ekstrovertit. Lähde/Nationaldaycalendar.com 

 

Tänään vietetään
Maailman introverttipäivää
 


 
Monet ihmiset ajattelevat, että introvertit ovat ujoja tai heillä
on sosiaalista ahdistusta, mutta kyse on siitä, kuinka he latautuvat. 
Ekstrovertit latautuvat olemalla muiden ihmisten seurassa,
mutta introvertit tarvitsevat enemmän yksinoloaikaa. 

 Maailman introverttipäivä on omistettu kunnioittamaan
ihmisiä, jotka elävät hieman eri tavalla, kuin valtaväestö.
 


 

Monen kuuluisan taiteilijan, poliitikon, tiedemiehen ja muun suuren
ajattelijan tiedetään olevan introvertteja.

Introvertit yleensä väsyvät viettäessään liikaa "ihmisaikaa". 
He rakastavat sukeltamista syvälle kahdenkeskisiin keskusteluihin,
mutta haluavat välttää suuria väkijoukkoja.

Introvertit käyttävät enemmän hermostonsa parasympaattista puolta,
joka on se puoli hermostoa, joka aktivoi lepoa, rentoutumista ja mietiskelyä.
Sympaattista hermoston puolta tarvitaan muun muassa, kun
ollaan vuorovaikutuksessa muiden kanssa.

Loput ihmisistä ovatkin sitten ambivertteja, jotka nauttivat sekä
sosiaalisuudesta, että yksinolosta.
 


Kansainvälisen introverttipäivän tarkoituksena on tuoda esiin tietoisuutta 
introverteista, jotka ovat yksinoloajan tarpeestaan huolimatta tärkeä 
  vähemmistö, joka työskentelee yhdenvertaisina ekstroverttien rinnalla, 
pitääkseen maailmamme pyörimässä. 
 









 
Miten introverttipäivää vietetään?  
 
No, tapoja on tietysti useita, mutta jos kysyt introvertilta, hän varmaankin 
nauttisi lepopäivästä. Useiden viikkojen loman ja juhlien jälkeen tämä olisi 
täydellinen päivä introvertille viettää aikaa yksin. Mutta ainakin meillä
Suomessa tämä päivä on normaali työpäivä. Etäpäivä voisi olla mukava...
 
 
Niille, jotka ovat kiinnostuneita oppimaan lisää introverteista, tämä 
olisi hyvä hetki tehdä tutkimusta! Voit käyttää aikaa etsiäksesi 
kuuluisia introvertteja verkosta.  
 
Seuraa blogisivustoja, joissa kerrotaan introverteista,  
tai nappaa kirjastosta kirjoja 

 
Tekstin lähde: /Days Of The Year





 
 PS:
 
vaiko et... 












1.9.2020

Epätavallisen vuoden syyskuu saapui

 

Olet rikas, jos sinulla on pitkäaikaisia, lojaaleja, rakkaita, välittömiä, luotettavia, ihania, ja sanoinko jo rakkaita ja rehellisiä ystäviä.


Meillä introverteillä ja varsikaan  erityisherkillä inroverteillä ei oikeastaan ole, ainakaan montaa ystävää.

-

- Sellaista fyysistä. =D 
Onhan meillä mm luonto ja eläimet jne... 

Jo koulussa olin koulukiusattu ihan ensimmäiseltä luokalta lähtien... 

Minulla on kyllä Teidät, netti- ja fb-ystäväni mutta vain muutaman teistä olen ihan fyysisesti tavannut. 

Oikeassa elämässä ekstrovertit eivät ymmärrä meitä introverttejä ja pitävät meitä outoina. 

 - Joskus tuo tunne on kyllä molemminpuolista! =D 


Valehtelua inhoan yli kaiken ja auta armias jos totean jonkun valehdelleen, niin se on sitten siinä.

- Jos se ystävyyttä edes  koskaan olikaan... =( 

 



Olisi onnellista jos olisi ystävä, joka on tuntenut sinut jo vaikkapa lapsuudesta ja yhä jaksaa olla ystäväsi vuosi toisensa jälkeen niin ylä- kuin alamäissä...

Onhan minulla tuo Hani. Sen lisäksi että hän on rakkaani, hän on paras ystäväni. Hän onkin ambivertti. =) 


Joskus vaan tulee haikea olo, vaikka jotain elokuvaa tai tv-sarjaa katsellessa tai jotain tiettyä kirjaa lukiessa, jossa päähenkilöillä on tiivis ystävyyssuhde ja he myötäelävät toistensa elämää... 


Koko syyskuu on  
 Ystävyyden kuukautta

#FriendshipMonth







Onnellisen kissan omistajakin 
on usein onnellinen. 


Syyskuu on myöskin  
 #HappyCatMonth, eli 
Onnellisten kissojen kuukausi.





Syyskuu on myös muun muassa Hunajakuukausi, #HoneyMonth, näin muutamia teemoja mainitakseni.

 

Syyskuu on myös mm: 

  • Verisyöpätietoisuuskuukausi
  • Lapsuuden syöpätietoisuuden kuukausi
  • Terve ikääntymiskuukausi
  • Kansallinen eteisvärinää koskevan tietoisuuden kuukausi
  • Kansallinen lasten liikalihavuuden tietoisuuden kuukausi
  • Kansallinen kolesterolikasvatuskuukausi
  • Kansallinen elintarviketurvallisuuskoulutuksen kuukausi
  • Kansallinen ITP-tietoisuuskuukausi
  • Kansallinen pedikuloosin ehkäisykuukausi / päätäiden ehkäisykuukausi
  • Kansallinen valmiuskuukausi
  • Kansallinen elpymiskuukausi
  • Kansallinen sirppisolukuukausi
  • Kansallinen joogatietoisuuskuukausi
  • Vastasyntyneen seulonnan tietoisuuskuukausi
  • Munasarjojen syöpätietoisuuskuukausi
  • Kivun tietoisuuden kuukausi
  • Polysystinen munasarjaoireyhtymä (PCOS) kuukausi
  • Eturauhassyövän tietoisuuden kuukausi
  • Sepsiksen tietoisuuden kuukausi
  • Seksuaaliterveyden tietoisuuden kuukausi
  • Urheilun silmäturvallisuuskuukausi
  • Alzheimerin maailmankuukausi
  • Usherin oireyhtymän tietoisuuspäivä (kolmas lauantai)
  • Kansallinen itsemurhien ehkäisyviikko (6. – 12. Syyskuu)
  • Maailman itsemurhien ehkäisypäivä (10. syyskuuta)
  • Maailman sepsispäivä (13. syyskuuta)
  • Kansallinen keliakiatapauspäivä (13. syyskuuta)
  • Kansallinen koulurepputietoisuuden päivä (16. syyskuuta)
  • Kansallinen hiv / aids- ja ikääntötietoisuuden päivä (18. syyskuuta)
  • Putoamisen ehkäisypäivä (24. syyskuuta)
  • Urheanvioletti verihiutaleipäivänä (25. syyskuuta)
  • Maailman raivotaudin päivä (28. syyskuuta)
  • Kansallinen naisten terveys- ja kuntopäivä (30. syyskuuta)
  • Maailman sydämen päivä (29. syyskuuta)

 

 




 


 



15.3.2020

Introverttien viikko












Näinä korona-aikoina sosiaalisten tilanteiden 
ja väkijoukkojen vältteleminen, sekä
kotiin eristäytyminen on meille introverteille 
tosi helppoa ja luontevaa.

- Muille se sen sijaan saattaa olla vaikeaa...


16-22.3.2020 vietetään Introverttien viikkoa,


Introvertiksi synnytään,
sellaiseksi ei voi mitenkään ryhtyä. Tosin olen nyttemmin netistä lukenut, ettei tämä määrite mukamas olisi jo olemassa lapsena, mutta ainakin minä olen aina ollut tällainen. Introvertti. 
Et voi myöskään muuttua ekstrovertiksi
jos olet syntynyt introvertiksi.

 

 
Olen huomannut myös, miten
joskus joku sellainen, joka ihan selkeästi 
ei oikeasti ole introvertti, yrittää väittää muille 
sellainen olevansa. Joidenkin mielestä on muotia
olla sillai niinku introvertti

Epäaidon wannabe-introvertin kyllä 
tunnistaa helposti aidosta. Esimerkiksi: 

Introverteille ei ole tärkeää että oma naama on somessa esillä, 
vaan heillä voi profiilikuvinaan olla usein jotain aivan muuta. 

Introvertit eivät muutenkaan harrasta jatkuvasti vaihtuvia selfieitä, joissa oma naama on kaiken sen edessä, josta tarkoitat kertoa, 
esim lomareissukohteet, jne. 
 Oma esilläolo ei ole meidän prioriteeteissämme korkealla. 
Introverttien reissukuvissa ei monesti ole lainkaan ihmisiä. 

Aito introvertti ei myöskään pohdi, todistele, puolustele 
tai perustele jatkuvasti omaa identiteettiään ja introverttiyttään, 
koska meille introverttiys ei ole mikään ongelma, eikä varsinkaan 
mikään surkuteltava tai hävettävä ominaisuus/sairaus.

Meille introverteille tämä elämä herkkänä introverttinä 
on normielämää. 
Introvertti elää, on ja nauttii pienistä hetkistä 
joita muut eivät edes huomaa 
- ja toivoo muiden tekevän samoin.

Introverttiys on suuri lahja elämältä.


Terveisin Una 
 
 
 
 
 
















2.1.2018

Jouluaattona virranpartaalla







Olimme jouluaattona Addajoen   
rantapenkalla kävelemässä, 
 kun oli vielä aamuhiljaista 
ja aurinko vasta herätteli hellästi 
kutitellen luontoa uuteen päivään. 



 Joen rinteiden talojen pihatoista 
toisinaan
kuului kukkojen kilpakieunta, 
ja vesi höyrysi joen pinnalla. 



 Kuvittele tämä luonnonrauha 
ja onni. Sielu lepäsi, 
silmiä häikäisi ja 
sydän huokaili. 

Kiitin armasta 
suudelmalla 
tästä kaikesta. 




Tuuli vielä uinui eikä 
kehdannut edes silmät 
puoliummessa
viime kesän kaisloja 
yhtään heilutella. 

Italialainen aamu taitaa 
olla leppoisan raukeaa aikaa. 





Samaa reittiä kanssamme käyttivät 
reippaat juoksijat, pyöräilijät ja yksi muu 
valokuvaaja. Hän ei ikuistanut tätä näkyä.  

Ehkä tämä kaikki kauneus 
oli hänelle arkea, 
joka oli meille juhlaa. 
Meidän joululahjamme. 





Täältä löysin auringonkilon
Nyt tiedän mitä se on.  
Se oli kuin sulaa hopeaa.  
Sitä oli saatavilla monta kiloa! 




 "Läksin minä kesäyönä käymään
Siihen laaksohon kussa kuuntelin päivää
Missä lintuset laulaa
metsäkanatkin ne pauhaa
Ja mun sydämeni etsi lepoa ja rauhaa"... 


Tällä joella kisailivat vain nokikanat 
mutta tuon vanhan surullisen 
 laulun sanat tulivat sattumalta 
mieleeni jo rannalla ja nyt 
kuvia koneelle siirtäessäni muistin 
tuon hartaan tunnelman. 


Miltei kaikki muut ihmiset olivat joko 
valmistamassa joulua, palvelemassa 
jouluostoksien tekijöitä tai ostamassa 
jouluostoksia. Me vaan kävelimme, 
kuvasimme, kuuntelimme ja 
hymyilimme täällä,
omassa rauhassamme. 




Eräs nokikana alkoi paukuttaa puun oksaa 
veden pintaa vasten. Kun kiinnostuimme sen 
puuhailusta, se lopetti äkisti. Emme siis tiedä 
houkutteliko se risullaan hyönteisiä, 
toisia nokikanoja vai jopa pikkukaloja? 




Tämä nokikana saapui meitä 
katselemaan rannalle. 
Ehkä se yritti selvittää 
mitä ihmettä me puhuimme 
tai sitten se vaan tarkisti 
onko meillä sille leipää. 




 Addan vesi oli 
hyvin kirkasta 
ja puhdasta.





Kaksi tällaista, 
keltajalkaista, etsi jotakin 
syksyisten lehtien alta. 
Toinen pulahti uimaan, 
toinen jäi poseeraamaan. 
Emme ehtineet esittäytyä.  
Hmmm... 
Oliko sillä enkelipallo mukanaan...? 

Niin, maiseman ja sään yhdistelmä  
oli tosiaan kuin meidän syksynäkymämme 
sekä lämmin kevät yhtaikaa. 




Lokkiparvi uimassa. 
Miten kesäinen näkymä 
tällaiselle pohjoisen tallaajalle!


Tätä upeaa sorsaa emme tunnistaneet. 
Se oli tavallisten sinisorsien, lokkien 
ja nokikanojen laumassa ulkonäkönsä 
puolesta ihan yksin mutta 
silti pirtsakka, kaikkien kaveri. 






Eräs nainen ja söpö pikkuruinen 
sydäntoppatakkinen tyttö heittelivät 
linnuille leipää ja heidän kohdallaan 
majaili myös kyhmyjoutsenpariskunta. 

Sekä pieni tyttö 
että kaikki linnut 
riemuitsivat 
tästä puuhasta.  

Me ohikulkijatkin hymyilimme 
heidän kerallaan. 
Linnutkin saivat joululahjan. 




Kyhmyjoutsenuroksesta sain 
pienen kuvaräpsynkin. 

Näimme upean joutsenpariskunnan 
kyllä eräänä toisenakin päivänä, 
mutta siitä lisää myöhemmin. 





Siellä täällä reissullamme näimme 
kirjoja telineissään joita saa kuka 
tahansa lainata. Suomessa en ole 
lainakirjatelineisiin törmännyt 
mutta esim Virossa kyllä... 

Mitä jos olisin jättänyt 
tuonne oman runoni? Hih. =) 



Tästä olisi saanut ottaa 
runokirjan mukaansa... 



Tarjolla oli jopa ikivihreitä klassikkoja.



Majapaikkamme oli yksityisasunto 
Imbersagossa, n 38 km Milanosta. 
Tämä Addajoki oli kävelymatkan 
päässä asunnosta. 

Kaikki mahdollinen 
on omistettu Italian 
ihmemiehelle, 
Leonardolle. 
Sukunimeä tuskin 
tarvinnee mainita? 
- Tai siis, se ei ole 
Di Caprio. 










Etelässä kaikki tuntuvat
yleensä inhoavan murattia, 
koska se kasvaa nopeasti, 
(siellä etelässä) 
ja leviää niin hurjasti, 
 kietoutuen kaikkialle.



Muratit kiipeilivät Addajoellakin 
lehdettömien lehtipuiden rungoilla. 

Mutta minä 
rakastan 
muratteja! 



Oletko koskaan nähnyt 
muratin mustia marjoja? 
Jos näet, älä maista. 
Ne ovat meille myrkyllisiä 
mutta linnuille suurta herkkua. 






Asiasta toiseen; tänään vietetään  
Introvertti on henkilö, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta. Introvertit tarvitsevat omaa rauhaa ”ladatakseen akkujaan”. Tyypillinen introvertti on itseään tutkiskeleva ja varautunut. Tutkimuksissa on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille. 

Aivan. 
Me introvertit kuljemme omia polkujamme, 
ja ajattelemme asioista omalla tavallamme, 
valtavirrasta huolimatta. 



Ekstrovertit ovat ulospäin suuntautuneita. 
He hakeutuvat tilanteisiin, joihin liittyy muita ihmisiä ja vuorovaikutusta heidän kanssaan.
Ekstroverttejä pidetään impulsiivisempina, koska he eivät käytä aikaa asioiden harkitsemiseen, toisin kuin introvertit. 
Ekstroverteillä saattaa olla vaikeuksia keskittyä opintoihinsa. 
 Puheliaita ekstrovertteja pidetään älykkäinä ja 
kiinnostavina vaikka tutkimusten mukaan 
puheliaisuus ei korreloi älykkyyden kanssa. =D

Ambivertti on ihminen joka ei välitä, 
työskenteleekö osana ryhmää vai itsekseen vaan 
on tuottelias ja pystyy mukautumaan tilanteen 
ja työtehtävän mukaan. 

Hän nauttii sosiaalisista tilanteista, mutta kaipaa seuraelämän vastapainoksi yksin olemista. Liian pitkään yksin oleminen saa hänet kuitenkin tylsistymään ja haluamaan takaisin ihmisten ilmoille. Hän tykkää olla lyhyitä aikoja huomion keskipisteenä mutta jatkuva valokeilassa oleminen saa hänet hermostuneeksi. Hän voi nauttia puheiden pitämisestä ja esiintymisestä, mutta julkisuuden henkilönä oleminen ei ole hänen haaveensa.  

Hänessä on sekä introvertin että ekstrovertin piirteitä, hän on empaattinen ja pystyy helposti ymmärtämään ihmisten päämääriä ja ajatuksenjuoksua.


Testaa mikä vertti sinä olet  

 

 

 

 

 

 







2.1.2017

Mikäs vertti sinä olet?






Tänään vietetään Introverttien päivää. 


Introvertiksi kuvaillaan henkilöä, joka pitää itsenäisestä toiminnasta enemmän kuin sosiaalisesta, mutta tämä on enemmän käyttäytymyksellinen kuin kognitiivinen kuvaus. Ennen kaikkea introvertti orientoituu omasta itsestään, ja jatkuva muiden kanssa vuorovaikuttaminen reaalielämässä pikemminkin vie sitä häneltä kuin ylläpitää sitä. Introvertit tarvitsevat omaa rauhaa ”ladatakseen akkujaan”. Introvertit ovat hiljaisia ja varautuneita, minkä kovaääniset ekstrovertit usein sekoittavat itseluottamuksen puutteeseen. Tyypillinen introvertti on hiljainen, itseään tutkiskeleva (introspektiivinen) ja varautunut. Tutkimuksissa on havaittu introverttien olevan herkempiä kivulle, väsyvän helpommin ja tuntevan jännityksen madaltavan suoritustasoa, pärjäävän paremmin koulussa, suosivan vakaampia ammatteja ja olevan vähemmän alttiita vaikutteille.



Ekstrovertit orientoituvat kanssakäymisestä ihmisten kanssa. He hakeutuvat tilanteisiin, joihin liittyvät muut ihmiset ja heidän kanssaan vuorovaikuttaminen. Ekstroverteillä saattaa olla vaikeuksia keskittyä esimerkiksi opintoihin, ellei opiskelu tapahdu pienessä vuorovaikuttavassa piirissä, koska ekstrovertit ovat ulospäin suuntautuneita. Muun muassa tämän takia ekstroverttejä pidetään impulsiivisempina, koska he eivät käytä aikaa asioiden harkitsemiseen, toisin kuin introvertit.
Eloisuus ja seurallisuus ovat kuitenkin sosiaalisesti arvostettuja piirteitä. Ekstroversion yleinen ihannointi näkyy esimerkiksi siten, että puheliaita pidetään älykkäämpinä ja kiinnostavampina kuin hiljaisia, vaikka tutkimusten mukaan puheliaisuus ei korreloi älykkyyden kanssa. 
 



Ambivertti on ihminen jossa on sekä introverttiä että ekstroverttiä. Et juurikaan välitä, työskenteletkö osana ryhmää vai itseksesi. Olet tuottelias ja pystyt mukautumaan tilanteen ja työtehtävän mukaan. 

Nautit sosiaalisista tilanteista, mutta kaipaat seuraelämäsi vastapainoksi yksin olemista. Liian pitkään yksin oleminen saa sinut kuitenkin tylsistymään ja haluamaan takaisin ihmisten ilmoille. Tykkäät olla lyhyitä aikoja huomion keskipisteenä mutta jatkuva valokeilassa oleminen saa sinut hermostuneeksi. Voit  esimerkiksi nauttia esiintymisestä, mutta julkisuuden henkilönä oleminen ei ole haaveesi.

Pystyt olemaan avoin ja kertomaan elämästäsi helposti uusille tuttavuuksille. Sinulta vie kuitenkin aikaa, että pystyt todella luottamaan uuteen tuttavuuteen. Koska sinussa on sekä introvertin että ekstrovertin piirteitä, olet empaattinen ja pystyt helposti ymmärtämään ihmisten päämääriä ja ajatuksenjuoksua. Tulet hyvin toimeen niin introverttien kuin ekstroverttienkin seurasta.

Olet hyvä puhuja ja kuuntelija, minkä takia ystäväsi avautuvat sinulle helposti ja kysyvät sinulta neuvoja omiin ongelmiinsa. Neuvojen antamisen lisäksi selvittelet usein myös ystäviesi ongelmia. Välillä sinun on vaikea ilmaista muille ihmisille, mitä todella tunnet. Joustavuutesi, empaattisuutesi ja mukautuvuutesi takia saatat sivuuttaa omat tarpeesi. Tämän takia sinulla voi olla joskus myös vaikeuksia tehdä päätöksiä.

Small talkin sijaan tykkäät käydä pitkiä keskusteluja. Pystyt kyllä tekemään tikusta asiaa, mutta se saa sinut helposti kyllästymään ja uppoamaan omiin ajatuksiisi. Tykkäät syvällisten puhumisesta pienellä porukalla enemmän kuin vitsin vääntämisestä suuressa väkijoukossa. Olet loistava ystävä (ja myös kumppani), sillä sinusta löytyy sekä leikkisä että syvällinen puoli.

Osa sinusta haluaisi roikkua sosiaalisessa mediassa päivät pitkät, osa haluaisi olla näyttäytymättä siellä lainkaan. Siksi saatat perjantaina tapittaa puhelinta taukoamatta ja lauantaina olla avaamatta sitä lainkaan. Sama pätee myös ystävien kanssa viestittelyyn ja puheluihin: välillä viestittelet ja soittelet tuon tuosta, toisinaan sinusta ei kuulu yhtään mitään. Olet tavallista joustavampi ja mukautuvampi – eli täydellinen matkakumppani!




Testaa mikä vertti sinä olet





Oma vastaukseni on tietenkin:
Olet luonteeltasi introvertti. 

Minulla oli vain kaksi Ei -vastausta 
joista toinen kohdassa:
Ajattelen aina ennen kuin puhun.

 




Lainaukset;
Wikipedia 
Anna-lehti
Introvertit com