"Voitko kuvitella, että suomalaisella ruoalla ei ole ennen vuotta 2019
ollut omaa merkkipäivää? Mutta nyt onneksi on! Historian viidettä
suomalaisen ruoan päivää nimittäin vietetään 4.9.2023."/Valio
"Viime vuosien kokemukset ovat osoittaneet, että itsestäänselvyytenä pitämämme maukas, ravitseva, puhdas ja riittävä ruoka onkin etuoikeus. Juhlistetaan siis sitä, että osaavat ruokaketjun ammattilaiset varmistavat, että voimme nauttia oman maan antimia joka päivä, sesongista tai maailman tuulista huolimatta.
Suomalaisen ruoan päivän resepti on mutkaton. Poimi ruokakauppasi hyllyiltä ruokaa ja juomaa, joissa on sinivalkoinen Hyvää Suomesta -merkki. Se on ainoa merkki, joka takaa, että myös raaka-aineet ovat kotimaisia. Sitten vaan porukalla pöytään ja nauttimaan. Juhlitaan yhdessä – rakkaudesta oman maan ruokaan!" /Ruokatieto.fi
"Suomalaisen ruoan päivän on perustanut Hyvää Suomesta -merkki, yhdessä niiden yli 300 suomalaisen ruoanvalmistajan kanssa, joiden tuotteille kotimaisuuden takaava merkki on myönnetty. Juhlapäivällä halutaan nostattaa suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä sekä vahvistaa kuluttajien tietoisuutta ruoan suomalaisesta alkuperästä."/Wikipedia
********
11-17.9. vietetään puolestaan hävikkiviikkoa.
Ruoka on liian arvokasta hukattavaksi. Hävikkiviikko on viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien.
Ruokahävikki on syömäkelpoista ruokaa, joka on syystä tai toisesta päätynyt jätteeksi syömisen sijasta. Ruokahävikkiä syntyy ruokaketjun kaikissa vaiheissa, mutta kaikkein eniten kotitalouksissa. Siksi Hävikkiviikko pyrkii vaikuttamaan erityisesti kuluttajiin, jotta kotitalouksien ruokahävikkiä saataisiin vähennettyä. Kampanjaviestinnässä tuodaan esille ruokahävikkitietoutta ja arkisia vinkkejä, joiden avulla kuluttajien on helppo vähentää omaa ruokahävikkiään. Jokainen voi omalta osaltaan vaikuttaa ruokahävikin vähenemiseen. Pienetkin teot ovat tärkeitä
Hävikkiviikon tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Kampanjaviikkoon voi osallistua haluamallaan tavalla.
Tänä vuonna kampanjan kohderyhmänä ovat erityisesti nuoret aikuiset. Kampanjassa keskitytään myös edistämään kasvisten ja leivän fiksua hyödyntämistä, jotta niiden hävikki vähenisi./Kuluttajaliitto.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti