Näytetään tekstit, joissa on tunniste parvekkeella. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste parvekkeella. Näytä kaikki tekstit

2.9.2019

Uuden kodin parvekkeella









Kesäkuussa lankaköynnös 
köynnösti näin. 

Alussa parvekkeella 
oli 18 kukkaruukkua... 
Nyt niistä ovat sitkeimmät 
enää jäljellä. 

Pariin kasviin iskivät kirvat. 
Lensivät kadun lehmuksista korkealle parvekkeelle... 
Ne kasvit piti heittää pois.
- Niin kävi mm mehikasveille, jne...  

Hirmuinen kuumuus taas  näännytti  rakkaat 
pelargonit, tähkälaventelit  
sekä sääkukat... =( 

 Näitä seuraavissa kuvissa 
esiintyviä kasveja on jäljellä, sekä 
mansikka-amppeli ja salkoruusun 
alkuja. Kaksi viimemainittua 
ajattelin viedä Maman mökille 
kasvamaan. 





Viimevuotinen joulutähti 
kukki vielä 
uuteen kotiin saapuessamme. 



Tiesitkö että joulutähden siemen  
on sydämenmuotoinen... 




Joulutähden innokkaita 
kukkia keväältä. 



Kukkahan on varsinaisesti 
tuo keltainen pieni ja mitätön 
ja nuo punaiset ovat itse 
kasvin lehtiä. =) 



Tällä hetkellä se ei enää kuki. 
Se on helteillä tiputtanut kaikki 
värikkäät lehtensä, kukkansa ja 
nuppunsakin. Mutta se on kasvanut 
aika mahtavan kokoiseksi.

Otin pari sydänsiementä  talteen...



Tänne muuttaessamme jättimuratit 
olivat vielä lyhyitä. 



Nyt ne ovat 
venähtäneet pituutta... 





Ne hiippailevat komeina jo lattialle, 
kurottaen kohti ikkunoita...




Tuolla amppelissa on yksi 
muratti joka oli keväällä 
pelkkiä latvuksia mullassa.






 Sadepäivän viettoa 
parvekkeella... 



 Illan tummuessa 
iltarusko värjää 
taivaanrannan. 

Tällä parvekkeella voi oleskella 
vain viileinä ja sateisina 
päivinä. 
Tai myöhään illalla kun on 
aika kastella kasvit... 
Tai aamuvarhain. 





Rakastan iltaruskoja. 









4.7.2019

Parvekkeella






Uuden kodin lasitetulla parvekkeella 
on hirvittävän kuuma ja osa tänne 
laittamistani kasveista onkin jo 
siksi menehtynyt. 

Nämä ovat jäljellä... 



Pelargoneja pitää tietenkin olla. Aina...




En kehdannut entisen kodin kukkapenkistä 
ottaa yhtään alkua mukaani sitä somaa ja rakasta 
tähkälaventelia

Tämän yhden hieman erilaisen version 
löysin Lahdesta ennen muuttoamme 
Tavaratalo Kärkkäisen pihan löytönurkasta 
ihan kuivettuneena, kahdella eurolla. 
- Eivät uskoneet sen selviävän, 
mutta sehän piristyi ja selvisi. 


Sääkukat, eli/tai tähtisilmätkin ovat sieltä. 
Nekin jo meinasivat läkähtyä kuumuuteen, 
ennen kuin keksimme asentaa verhot parvekkeelle. 




Lankaköynnöstä löytyi Orimattilan 
Tokmannilta juuri ennen poismuuttoamme 
siitä kylästä...  

Viime vuonna lankaköynnöksetkin (mm) 
että niitä piti nytkin saada, 
vähän niin kuin lohdutukseksi... 





Matkamuistomuratti ilahtui päästessään 
ulos jälleen, pitkän talven jäljiltä. 

Saapa nähdä miten ihmeessä saan sen taas 
talvetettua, kun nykytaloihin ei 
tehdä edes ikkunoille kukkalautoja... 

Pitää kehitellä jokin kukkapöytäviritys... =D



Tässä siitä erilaisesta tähkälaventelista 
hieman kuvia. 
Se tuoksuu herkän hempeälle. 






Jouluksi Murusilta saatu joulutähti innostui 
päästessään parvekkeelle. Sillä on yhä 
punaisia lehtiä piilossa vihreiden takana...
Se tekee hurjana uusia lehtiä koko ajan. 

Sen juurelta pitää napata pieni 
sitruunanalku omaan ruukkuunsa... 
(Done...) 

Mehiruusukkeet ostin Viron 
reissulta keväällä. 





Joulun jälkeen alesta hankittu 
huonekuusi on tehnyt kokonaan uuden 
latvuksen ja paljon uutta vuosikasvustoa. 

Kun vertaan tammikuun kuviin, se on 
kasvanut hurjasti! 

Kirjavan, kiharalehtisen rönsyliljan 
hankin keväällä Virosta. Se on saanut 
 saanut aikaan poikasia. 


Mintun otin matkaani entisen 
kodin yrttipenkistä.