Translate

19.5.2021

IBD -päivä

 

 

 

Tänään on 
Päivän teemana on tänä vuonna 
mielen hyvinvoinnin ja avoimuuden merkitys. 


Suomessa viestimme otsikolla 
Avoimuus luo hyvinvointia
 
 




 
IBD = tulehdukselliset suolistosairaudet,
 Crohn ja Colitis.  


Itsellä Crohn on diagnosoitu vasta v. 2006, 
mutta olen varmasti sairastanut tätä murrosiästä saakka, koska tietyt ruuat eivät sopineet vatsalle silloinkaan, jne...

Vuosia lääkärit tutkivat ja väittivät että minulla on vain närästystä... =/ 

Vasta v. 2006 päättivät ensin tähystää kaikki tähystystoimet ja kuvata myös ohutsuolen MRI-kuvauksella ja asia oli selvä, Crohn... 

 
 
 

Joskus vain leikkaus on ratkaisu. 
Joskus vain avanne pelastaa... 
 
 
 
Terveystalon sivuillakin on hyvä yhteenveto 
siitä, millaista IBD on. 
 
 
 
 
Meillä suolistosairailla on (tai pitäisi olla) mukanamme ns Vessapassi
jolla pitäisi päästä yleisiin, Inva- ja myös vähän yksityisempiinkin WC-tiloihin 
nopeasti ja ilman WC-maksuja tms.

Ulkomailla sillä pääseekin. Suomessa on vähän niin ja näin. 
Jossain minulle on naurettu kun olen vilauttanut passiani.
- Haha, ai sulla on oikein passi vessaan! Eikä! Ehhehee! 
Tulee mieleen oma eskarilaiseni...

Mm Lahden matkakeskuksessa muutama vuosi sitten naishenkilö 
millään ymmärtänyt Vessapassiani eikä suolistosairauttani eikä meinanut päästää 
minua WC-tiloihin, vaikka olin pakahtumaisillani omaan hätääni!

- Se on kamala tunne, siinä voi mennä taju!
(Senkin kokenut jo muutamaan kertaan!)

Nainen jankutti vaan, miten "ensin pitäisi syntyä asiakassuhde, 
ennenkuin hän avaa WC:n oven"... Hän puhui miltei huutaen, 
että varmasti kaikki asiakkaat kuulivat sananvaihdon ja tuijottivat minua 
kun yritin vakuuttaa naisen siitä, etten nyt ehdi kehitellä mitään suhteita 
vaan ovi pitäisi avata Nyt. Heti. Olin jo lähdössä tuskissani muualle, kun hän huusi perääni:
-No mä avaan sulle tän kerran, mut muista että ensi kerralla sun pitää 
ensin ostaa jotain, painaen vihdoin vessan summeria ja minä yritin 
nolona kaikkien muiden asiakkaiden tuijotuksessa ehtiä sinne ennen kuin hän 
vaikkapa lakkaa painamasta sitä... 
 
Ehdin. 
Onneksi. 

En ole käynyt Lahden matkakeskuksessa tämän jälkeen.

************ 


 Olen laittanut tämän tänne blogiini ennenkin 
mutta lainatpa nytkin: 


Jokaikisen pitäisi päästä
käymään WC:ssä
 ilman mitään ostopakotteita, 
rahaa, vessapasseja jne. 
 
WC:ssä käymisen pitäisi olla 
  yksi ihmisen perusoikeuksista.
 
/Una itte