Piparkakkutalo
on tässä mutta missä ovat Hannu ja Kerttu?
Tai
olihan tuolla varmasti ihmisvilinässä useitakin
Hanskeja ja Kerttusia
tuonakin päivänä.
Kyseessä on toinen yli 100 vuotta sitten
valmistuneen
Güellin puiston piparkakkumaisista rakennuksista.
Puiston suunnitteli Barcelonan kuuluisa katalonialaisarkkitehti
A. Gaudi.
Kaupunki on syystäkin hyvin ylpeä tästä miehestä, ja joka paikassa
törmää johonkin asiaan, joka kantaa Gaudin nimeä.
Tänne laajaan puutarhaan ei ole huonojalkaisilla
mitään asiaa. Raput oli tehty ihmeen
pitkäjalkaisille.
Täälläkään
emme menneet sisälle minnekään rakennuksiin
koska jo puutarhan kakkososaan joutui maksamaan ja odottamaan
väestöryntäyksen vuoksi muutaman
tunnin ennen kuin sinne osaan pääsi.
En edes halunnut tietää, mitä sisäänpääsy olisi
rakennuksiin maksanut. Se pieni reissubudjetti nääs... =)
Puiston polut houkuttelivat välillä
katsomaan löytyykö kukkia,
ja löytyihän sieltä.
Kukista postaan vähän myöhemmin.
Kiipeilyä ja taas kiipeilyä.
Nuoriso lauloi paikan korkeimmalla
kahdella ristillä merkityllä kohdalla.
Se oli kaunista ja kuului kauas! <3
Tämä alue oli
ilmaista puutarhaa,
nyt siirrytään maksulliselle puolelle:
Onneksi välillä voi pysähtyä kuuntelemaan
mustarastaita
ja ihailla kukkia tai jotain aivan muuta.
Nämä suoraan maaperään pala palalta kaivetut
ja paloista jälleen muuratut kaariholvit olivat kuin tarua.
Kaaret jatkuvat ja jatkuvat ja niiden koko on kolossaalinen! Kuinkahan
monta vuotta näiden kymmenien kaarien rakentamiseen oli mennyt?
Suunnittelijalla on todellakin ollut mieletön mielikuvitus!
Pylväät näyttävät pysyvän pystyssä pelkällä pyhällä hengellä.
Tässä laajassa puistossa on vähän kaikkea... =)
Ihmisiä oli toisinaan ihan liikaa...
Joskus salaa toivoin olevani ihan kahdestaan
Hanin kanssa tuolla...kin. =)
Olisin muun muassa saanut paremmin kuvattua
tämän mosaiikkisalamanterin.
Harvemmin kuvaan ihmisiä, mutta näissä kohteissa heitä
tupsahti ihan väkisin kuviini vaikka kuinka yritin odottaa
hetkeä, jolloin ihmisiä olisi kameran linssissä vähemmän
tai ei ollenkaan.
Joskus ihmisetkin ovat kuvauksellisia,
kuten tässä kuvassa nämä naiset. <3
Mosaiikkikoristelluin kaarevin kaitein varustettu aukio.
Yleensä sieltä näkee Barcelonan mutta nyt savusumu
peitti kaupungin...
Aukio oli alunperin suunniteltu markkinatoriksi mutta
se ei sellaisena saavuttanut suosiota.
Aukion penkilliset kaarevat reunukset alhaaltapäin kuvattuina.
Mosaiikkikaideaukiota kannattelevat mahtavat pylväät
alapuolelta... Joku ennätti siihenkin kuvaan liittää oman nenänsä.
Pylväiden mosaiikkia...
-ja jonkun selfiekeppi... ;D
Mosaiikin ja muratin peittämillä kaiteilla sai istua
ja hiukan lepuuttaa jalkojaan.
On ihan merkillistä
miten joku on voinut
sekä suunnitella
että tehdä
yli 100 vuotta sitten
jotain näin modernia...!
Tänään on Maailman astmapäivä.