Translate

10.11.2017

Voihan nenä








Nenäpäivä on Nenäpäivä-säätiön järjestämä varainkeruu- ja tiedotuskampanja, joka viihteen ja huumorin keinoin pyrkii auttamaan kehitysmaiden lapsia, lisäämään globaalia oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa. Noin kuukauden mittainen kampanja järjestetään vuosittain loka-marraskuussa. Nenäpäivä-kampanja huipentuu Ylen Nenäpäivä-show'hun.

Varainkeruukampanja järjestettiin Suomessa ensimmäistä kertaa lokakuussa 2007, jolloin keräys tuotti yli 1,6 miljoonaa euroa.  Vuonna 2011 Nenäpäivän tuotto rikkoi kahden miljoonan euron rajan, ja vuonna 2012 kampanja keräsi yli 2,2 miljoonaa euroa.  Vuoden 2013 keräys tuotti yli 3,16 miljoonaa euroa ja vuoden 2014 keräys tuotti 3,69 miljoonaa euroa. Vuonna 2015 kampanja keräsi noin 2,95 miljoonaa euroa ja vuonna 2016 noin 2,8 miljoonaa euroa. 

Nenäpäivä-säätiön toiminnassa on mukana yhdeksän järjestöä: Suomen Punainen Risti (SPR), Kirkon Ulkomaanapu, Suomen UNICEF, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Suomen Lähetysseura, Fida International, Solidaarisuus ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus (SASK). Yleisradio tukee Nenäpäivää ohjelmatoiminnallaan.

Nenäpäivän esikuva on BBC:n ja Comic Reliefin luoma Red Nose Day, jota on järjestetty Iso-Britanniassa vuodesta 1988. Nenäpäivän tunnus on punainen nenä.