Translate

24.11.2017

AOM









Älä osta mitään -päivää vietetään joka vuosi marraskuun viimeisenä perjantaina. Teemapäivä haastaa meidät pohtimaan jokapäiväisiä kulutuspäätöksiämme ja niiden vaikutuksia ympäristöömme. Vuonna 2017 Älä osta mitään -päivää vietetään 24.11. 



Jokaisella ostamallamme esineellä, elintarvikkeella ja tuotteella on tausta: joku on valmistanut tuotteen, ehkä viljellyt raaka-aineet, tuote on päätynyt kauppaan pitkän tien kautta ja todennäköisesti jatkaa elämäänsä kaatopaikalla tai kierrätyksessä vielä senkin jälkeen, kun me olemme luopuneet sen käytöstä. 



Kuluttajina olemme myös jatkuvasti alttiina mainonnalle – huomasimme sitä tai emme. Mainokset luovat meille keinotekoisia tarpeita ja saavat meidät uskomaan, että jotain puuttuu. Elämä vaatii jatkuvaa materiaali-täydennystä, jotta kykenisimme olemaan onnellisia ja tyytyväisiä. 



Älä osta mitään -päivä haastaa sinutkin kokeilemaan ostoslakkoa yhden päivän ajan. Nyky-yhteiskunnassa ostamatta jättämistä ei ole tehty helpoksi, mutta mielikuvitustaan käyttämällä keksii jokainen meistä varmasti sellaista vaihtoehtoista tekemistä, jonka osana ei ole ostaminen. Jokainen meistä voi henkilökohtaisesti miettiä, kannattaisiko omaa Älä osta mitään -päivää viettää vaikkapa joka viikko tai kuukausi? 

AOM 
 




  


Suomessa Älä osta mitään -päivä järjestetään tänä vuonna 25. kerran. Kanadasta lähtöisin olevaa teemapäivää ei vietetä näihin aikoihin sattumalta. Marraskuun viimeiselle perjantaille ajoittuvat Black Friday -alennusmyyntikampanjat välkkyvät Suomenkin ostoskeskuksissa, ja mainostajat houkuttelevat jouluostoksille yhä aikaisemmin. 


Älä osta mitään -päivänä voi myös miettiä, onko ostamisen sijaan mahdollista vaihtaa tai korjata tavaroita, tai tehdä aivan jotain muuta. Voisiko lähteä käymään luonto- tai kulttuurikohteessa, jossa ei ole koskaan ollut aikaa poiketa, tai kaivaa esiin se viime jouluksi hankittu peli, jota ei ole sen jälkeen yhdessä pelattu. 


Älä osta mitään -päivää vietetään myös sosiaalisessa mediassa: Facebookissa, Instagramissa ja Snapchatissa julkaistaan päivittäin uutta ÄOM-materiaalia. Päivällä on Facebookissa yli 7300 tykkääjää. Somessa julkaisut löytyvät hashtagilla #äläostamitään