Translate

27.1.2012

Jos saisin valita...


















Sofia Tanninen lähetti miulle haasteen aiheesta: Jos minä saisin valita.
Mietin, mitä tekisin jos saisin valita, jos minulla siis olisi valtaa...
-ja tällainen siitä listasta sitten tuli:


Jos minä saisin valita,
ihmiset asuisivat leveämmin,
niin että eri sukupolvia eläisi
sulassa sovussa samassa talossa.
Isovanhempien tarinat ja viisaudet
siirtyisivät sukupolvelta toiselle
ja tarinat jäisivät elämään,
suvun sanalliseen kronikkaan.


Jos minä saisin valita,
kaikilla olisi jokaisena
elämänsä päivänä
ainakin yksi asia
joka saisi heidät hymyilemään.
Mieluummin tietenkin ihan nauramaan
sydämensä kyllyydestä,
ilman, että joku käskee heidän
olla hiljaa...


Jos minä saisin valita,
jokaiselle olisi olemassa
ainakin yksi rakas ystävä, jolle voisi kertoa huoletta,
ilman arvostelun kohteeksi joutumista
omat ilonsa, ne intoa tirskuvat
sekä surunsa, ne sydäntä pakahduttavat
eikä maailmassa
olisi enää niin paljon sydänkipuja.


Jos minä saisin vielä yhden asian valita
niin toivoisin, ettei koulujen jumppatunneilla
verenmaku suussa aina kilpailtaisi joka asiassa
siitä kuka on ensimmäisenä maalissa,
vaan iloittaisiin siitä, että kaikki sen maalin joskus
tavoittavat, ja jokaiselle maalin ylittäneelle
olisi olemassa monet kädet, aplodeja taputtavat.

Ettei jo silloin joku ikuisiksi ajoiksi
jäisi aina viimeiseksi,
vaan saisi samanlaiset eväät elämään
kuin se ensimmäisenä maalilinjan ylittänyt...



Ottakaa Jos minä saisin valita-haaste mukaanne ja huikatkaa kommenttilaatikossa,
kuka tahtoo lisää kertoa, mitä kukin, jos voisi, haluaisi maailmaan valita...