Translate

26.3.2010

PS: "Suomessa bloggaajat ovat aikuisia naisia"

...

Olin itsekin bloggaajana mukana tässä tutkimuksessa:



”Teinityttöjen pitämät muotiblogit” on myytti, joka ei pidä paikkaansa. Suomessa blogeja kirjoittavat aikuiset naiset, iso osa iältään 31–40-vuotiaita. Bloggaaminen on tärkeä ja aikaa vievä harrastus, josta myös toivotaan tienestejä. Tiedot ilmenevät Viestintätoimisto Deskin tekemästä blogikyselystä.

Blogikulttuuri on kasvanut räjähdysmäisesti Suomessa. Varovaisestikin arvioituna blogeja on maassamme kymmeniätuhansia, ja uusia putkahtelee päivittäin kymmeniä. Blogit ovat myös erittäin seurattuja, suosituimmilla blogeilla on tuhansia lukijoita.
- Osa lukijoista vertaa blogeja aikakauslehtiin, eli niiden parissa vietetään aikaa usein samoin perustein kuin aikakauslehtien parissa, kertoo Viestintätoimisto Deskin markkinointijohtaja Tiina Hosiokoski.

Tyypillisesti blogeja on pidetty teinityttöjen hömpötyksenä, mutta mielikuva ei pidä paikkaansa. Viestintätoimisto Deskin tekemän blogikyselyn mukaan bloggaajat ovat pääsääntöisesti aikuisia naisia.
- Lähes puolet vastaajista on iältään 31–40-vuotiaita, ja valtaosa on naisia.

Reilu neljännes vastanneista kirjoittaa ruoka-aiheista blogia, vajaa neljännes käsittelee muoti- ja life style -aiheita, ja reilut 10 % pitää sisustusblogia. Muita suosittuja aihepiirejä ovat muun muassa käsityöt, arki ja perhe sekä kulttuuri.

Harrastuksesta tienestejä

Bloggaajat ottavat harrastuksensa hyvin vakavasti, varsinkin jos katsotaan siihen käytettävää aikaa.
- Lähes puolet käyttää bloggaamiseen 4 – 7 tuntia viikossa, ja neljännes yli 7 tuntia, itsekin vapaa-ajallaan aktiivisesti bloggaava Hosiokoski kertoo.
- Toki täytyy muistaa, että tutkimukseen vastanneet bloggaajat on valittu otokseen subjektiivisesti ja ovat lähtökohtaisesti niitä aktiivisimpia. Lukuja ei voi yleistää kaikkiin yli 30 000 bloggaajaan Suomessa.

Tutkimukseen vastanneista bloggaajista lähes 80 % myös tienaisi mielellään harrastuksellaan. Edelleen iso osa kokee jakavansa lukijoilleen uutta tietoa ja uskoo vaikuttavansa kirjoittamillaan asioilla lukijoidensa mielipiteisiin.
- Bloggaajat kirjoittavat blogiaan toki myös itselleen ja blogi on itseilmaisun keino, mutta se on myös kanava vaikuttaa. He välittävät tietoa mielellään, ja lähes kaikki tutkimukseen vastanneet bloggaajat vastaanottaisivat mielellään esimerkiksi tuotenäytteitä ja muita viestejä yrityksiltä ja yhteisöiltä, Viestintätoimisto Deskin markkinointijohtaja Tiina Hosiokoski kertoo.

Raportti tutkimuksesta on ladattavissa osoitteesta:
http://www.tiedottaja.fi/wp-content/uploads/2010/02/Tutkimus_blogit_ja_viestinta_20101.pdf



Lähde: Viestintätoimisto Deski
...

8 kommenttia:

SuviAnniina kirjoitti...

Mielenkiintoista, vaikka eipä tämä nyt niin yllätyksenä tullut ;-)
Mullakin oli ennen blogin perustamista omat ennakkoluuloni,jotka on kyllä matkanvarrella karisseet pois,vaikkei mua kyllä edelleenkään niin kauheasti muoti ja sisustus kiinnosta.

Villiviini kirjoitti...

Ei tämä tulos minullekaan suurena yllätyksenä tullut. Tosin olisin kuvitellut ruokablogien osuutta suuremmaksi. Mihinkään kategoriaan sellaiset kaikenmaailmanasioita-tai milloinmitäkin-käsittelevät blogit on luokiteltu? Onkohan meidät mummot luokiteltu markkinointitutkimusten tapaan epämääräiseen "yli 45-vuotiaat" kategoriaan? Täytyy varmaan kurkata tutkimusta.

Katja / Lumiomena kirjoitti...

Kiitos linkistä. Kiinnostava raportti, pitää lukea kokonaisuudessaan. Minä aina kuvittelinkin, että blogin pitäminen on meidän hieman vanhempien juttu (itse olen hieman alle nelikymppinen ja eläkkeellä oleva äitinikin pitää omaa blogiaan!) :)

Anna Amnell kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
hanne virtauksesta kirjoitti...

Mielenkiintoista...
Minäkin kuulun siihen mummuosastoon, vaiks en mummu olekkaan...
helposti sitä itse jää siihen maailmaan, joka on muodostunut..
aina joskus tekee löytöjä tai jouku löytää itsen..
hauskaa ja antoisaa!!
ihanaa viikonloppua sullehalauksella!

Anna Amnell kirjoitti...

Kiinnostavaa. Kun aloin bloggaamisen, tuntui siltä, että Suomessa suurin osa bloggaajista oli nuoria miehiä.

Luin samaan aikaan, että Amerikassa suurin osa bloggaajista on nuoria ihmisiä, mutta aikuisten naisten katsottiin olevan uskollisimpia bloggaajia. Ehkä näin on juuri käynyt Suomessakin.

http://blogisisko.blogspot.com/2005/06/blogisiskot.html

Poistin edellisen kommentin, kun siinä oli väärä linkki.

ilari kirjoitti...

Olen huomannut, että tämä blogailu on jo historiaa. Ajat muuttuvat nykyään nopeasti. Blogit ovat suurelta osin sammuneet ja niiden pitäjät ovat siirtyneet tuittaamaan tai feissaamaan tms.

Kaikki muukin trendikäs muuttuu nykyään nopeasti. Esim. on todella vanhanaikaista käyttää ilmaisuja "lol" tai "evvk".

Jos haluat olla nykyajassa mukana, niin käytä sitten vaikka sanontaa "ismo".

Ajat muuttuvat.

vrt. Dylan: the times they are-a-changin'

Hallatarinoita kirjoitti...

Kiitokset kaikille kommentoinneista. =)

Niin, tuo otsikko ja teksti ovat siis suoria lainauksia.

En muista, miten se ikäjakauma siinä kyselyssä olikaan?

Olisi hienoa saada esille ne kysymyksetkin...