Olin itsekin bloggaajana mukana tässä tutkimuksessa:
”Teinityttöjen pitämät muotiblogit” on myytti, joka ei pidä paikkaansa. Suomessa blogeja kirjoittavat aikuiset naiset, iso osa iältään 31–40-vuotiaita. Bloggaaminen on tärkeä ja aikaa vievä harrastus, josta myös toivotaan tienestejä. Tiedot ilmenevät Viestintätoimisto Deskin tekemästä blogikyselystä.
Blogikulttuuri on kasvanut räjähdysmäisesti Suomessa. Varovaisestikin arvioituna blogeja on maassamme kymmeniätuhansia, ja uusia putkahtelee päivittäin kymmeniä. Blogit ovat myös erittäin seurattuja, suosituimmilla blogeilla on tuhansia lukijoita.
- Osa lukijoista vertaa blogeja aikakauslehtiin, eli niiden parissa vietetään aikaa usein samoin perustein kuin aikakauslehtien parissa, kertoo Viestintätoimisto Deskin markkinointijohtaja Tiina Hosiokoski.
Tyypillisesti blogeja on pidetty teinityttöjen hömpötyksenä, mutta mielikuva ei pidä paikkaansa. Viestintätoimisto Deskin tekemän blogikyselyn mukaan bloggaajat ovat pääsääntöisesti aikuisia naisia.
- Lähes puolet vastaajista on iältään 31–40-vuotiaita, ja valtaosa on naisia.
Reilu neljännes vastanneista kirjoittaa ruoka-aiheista blogia, vajaa neljännes käsittelee muoti- ja life style -aiheita, ja reilut 10 % pitää sisustusblogia. Muita suosittuja aihepiirejä ovat muun muassa käsityöt, arki ja perhe sekä kulttuuri.
Harrastuksesta tienestejä
Bloggaajat ottavat harrastuksensa hyvin vakavasti, varsinkin jos katsotaan siihen käytettävää aikaa.
- Lähes puolet käyttää bloggaamiseen 4 – 7 tuntia viikossa, ja neljännes yli 7 tuntia, itsekin vapaa-ajallaan aktiivisesti bloggaava Hosiokoski kertoo.
- Toki täytyy muistaa, että tutkimukseen vastanneet bloggaajat on valittu otokseen subjektiivisesti ja ovat lähtökohtaisesti niitä aktiivisimpia. Lukuja ei voi yleistää kaikkiin yli 30 000 bloggaajaan Suomessa.
Tutkimukseen vastanneista bloggaajista lähes 80 % myös tienaisi mielellään harrastuksellaan. Edelleen iso osa kokee jakavansa lukijoilleen uutta tietoa ja uskoo vaikuttavansa kirjoittamillaan asioilla lukijoidensa mielipiteisiin.
- Bloggaajat kirjoittavat blogiaan toki myös itselleen ja blogi on itseilmaisun keino, mutta se on myös kanava vaikuttaa. He välittävät tietoa mielellään, ja lähes kaikki tutkimukseen vastanneet bloggaajat vastaanottaisivat mielellään esimerkiksi tuotenäytteitä ja muita viestejä yrityksiltä ja yhteisöiltä, Viestintätoimisto Deskin markkinointijohtaja Tiina Hosiokoski kertoo.
Raportti tutkimuksesta on ladattavissa osoitteesta:
http://www.tiedottaja.fi/wp-
Lähde: Viestintätoimisto Deski
...