Näytetään tekstit, joissa on tunniste salmiakki. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste salmiakki. Näytä kaikki tekstit

12.4.2024

Lakritsipäivä

 

 






Lakritsi on herkku,
jota löytyy makeisista, teestä
ja jopa yrttiravintolisistä 

 


Karamelleissa ja makeissa herkuissa käytetty luonnollinen lakritsamaku uutetaan lakritsikasvista. Sitä voidaan käyttää myös juomissa, esimerkkinä lakritsitee ja sillä on myös lääkinnällisiä vaikutuksia

Muinaisten egyptiläisten tiedetään käyttäneen lakritsia parantavana farmaseuttisena aineena. Itse asiassa tätä ainetta löydettiin faarao Tutankhamonin haudasta, sekä hieroglyfejä, jotka osoittavat lakritsia nautitun juomana. Egyptiläisten lisäksi muinaisten kreikkalaisten, roomalaisten, hindujen ja kiinalaisten tiedetään sisällyttäneen lakritsin kulttuureihinsa

Myös mm Aleksanteri Suuren, Julius Caesarin ja Napoleon Bonaparten kerrottiin käyttäneen lakritsia sen hyödyllisten terveyshyötyjen vuoksi iho-ongelmiin, yskään, silmäsairauksiin, vatsaongelmiin jne. 

Ei ole ihme, että ihmiset lopulta alkoivat käyttää lakritsia makeisissa, koska glykyrritsiini, joka tekee lakritsista makeaa, on 50 kertaa makeampaa kuin sokeri! Siitä huolimatta vasta 1600-luvulla lakritsista on alettu valmistaa makeisia, alun perin Hollannissa, jossa merimiehet jakoivat ihmisille tätä herkkua ensin Euroopassa ja lopulta kaikkialla maailmassa. 

 

 


 


Musta lakritsi on se alkuperäinen makeinen,
mutta nykyään lakritsia on myös
monissa muissa maku- ja väriyhdistelmissä.

 ⚫⚫⚫⚫


 Lakritsipäivä 

#LicoriceDay 





Jotkut tykkää ja toiset ei.
Lakritsista, eli lakritsasta
ei ole pitkäkään matka salmiakkiin,
josta myös kaikki eivät tykkää
mutta jotkut suorastaan himoitsevat sitä. 


⚫⚫⚫⚫








12.4.2021

Hyvää lakritsapäivää!

 


 

 

Pidätkö lakritsasta?


Vai kutsutko tätä mustaa herkkua lakritsiksi? 
Tykkäätkö kotimaisesta sellaisesta vai ulkomaisista lakuista?
Minun pitää nykyään syödä niitä vain gluteenittomina. 

Noista englanninlakritsoista pidin lapsena.
Tai siis en noista kaikista!
Tykkäsin noista aniksenmakuisista sinisistä
ja vaaleanpunaisista,
sekä keltaisista ja vaaleanpunaisista rullista,
mutta en niinkään niiden sisällä olevista lakuista... 
Pidin myös mintunmakuisten valkoisista sisuksista 
mutta en tuosta aika väkevästä lakusta... 

- Muut sai syödä loput. =D 

 

Mielestäni pehmeä ja lempeä kotimainen laku on parasta. 

Tänään on Lakritsapäivä 

 (Tai Lakritsipäivä, ritsi tai ritsa, ihan miten vaan...)




 
Salmiakit on sitten ihan asia erikseen. =D 

Fazerin Super salmiakki on ollut
aina lempparini, oikein voimapastillini 
ja olen oppinut että se
on myös gluteeniton, vaan nytpä silmiini
pomppasi, että sekin saattaa sisältää
vehnää ja gluteenia
? Voi miksi Fazer? 
 

Saattaa sisältää...?


Edit: Mieleeni tulee koomikko Toni Jyvälän
oletus
siitä, miten tuote saattaa sisältää pähkinää...
Näinkö vehnäkin ilmaantuu tuotteisiin
joissa sitä ei olettaisi olevan...=D


*********







Niinikään tänään juhlitaan
avaruuden valloitusta, eli
Venäläisten kosmonauttien päivää
ja sitä, miten ihmisen ensimmäisestä
avaruuskäynnistä on 60 vuotta

Ensimmäinen ihminen avaruudessa
oli tietenkin Juri Aleksejevitš Gagarin.


******







 

 

 

 

13.3.2015

Mitä postiljooni on taas meille tuonut?





Tässä eräänä aamuna Hanille saapui paketti 
jonka postiljooni kävi ihan ovella tuomassa. 
Samalla hän ojensi muutkin postit, joissa 
oli mukana miullekin paketti! 
Paketissa oli kiva yllätys! 

Kiitos SS:lle näistä Ihanan ystävän namusista. =)



Makeiset oli pakattu hauskaan paperituuttiin. =) 

SS ihanasti mukana tulleessa postikortissaan muistutti, 
että ystävien kesken ystävänpäivä on joka päivä.  

Näinhän se on. =) 



Ja tuutista paljastuu... tadaa, saanko esitellä: 
super vahvoja mango-salmiakki karamelleja! 

Ehkä ulkomaalaiset eivät ihan ymmärrä 
suomalaisten salmiakki-ihastusta, 
mutta meidän, alkuasukkaiden, on vaan 
joskus ihan pakko saada salmiakkia. =D