Näytetään tekstit, joissa on tunniste #kissanpäivä. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste #kissanpäivä. Näytä kaikki tekstit

4.6.2026

Halaa kissaasi

 





Kissan silmissä on se jokin 
Silmää räpäyttämättä 
hypnotisoidun 
Kun turkkiaan silitän 
 helposti voimaannun 

- Una Reinman 


#🐈‍⬛ 


Tänään on Halaa kissaasi päivä, #HugYourCatDay. Maaliskuussa oli löytökissapäivä, sekä kissanarvostuspäivä, elokuussa on kansainvälinen kissapäivä ja lokakuussa maailmanlaajuinen kissanpäivä.

Kissanpäiviä vietetään, jotta ihmiset kiinnittäisivät kissoihin hieman enemmän huomiota. 
"Teemapäivä on myös hyvä tekosyy kieltäytyä sosiaalisista tapahtumista päivän ajaksi ja sen sijaan jäädä kotiin karvaisen ystävän kanssa. Lemmikin omistaja voi nostaa jalkansa ylös, silittää kissaa ja tuntea heti enemmän iloa. 
Ystävät tulevat ja menevät, mutta kissa on paikalla hengailemassa kanssasi silloin, kun sitä eniten tarvitaan.  
Tiesithän, että ajan viettäminen lemmikin kanssa tarjoaa myös monia terveyshyötyjä. Esimerkiksi kissan silittäminen & halaaminen voi parantaa ja kohottaa omistajan psykologista tilaa. 
Karvaiset ystävät ja lemmikit voivat lievittää negatiivisia mielialoja ja tuoda hymyn kasvoille. Rauhoittuneen olon ylläpitäminen on hyväksi ihmisen sydän- ja verisuonijärjestelmälle. Ajan viettäminen lemmikkien kanssa parantaa jopa verenpainelukemia." - DOTY/Unan blogi


Minulla on muutama kissarunokin... 

 #🐈 

 



Lemmikit tarttuvat tilaisuuksiin 
ottaa hetki omaa aikaa 
leväten tuon tuostakin 
Pitäisi ottaa niistä oppia 

- Una Reinman







Kunpa elämä
alkaisi yhtäkkiä
kehrätä
kuin kissa
Silittäisin sitä
myötäkarvaa
niin ettei kukaan
arvaa
kuinka paljon salaa
sinua kaipaan

- Una Reinman 





PS: 

 

Ja halaisinkin jos minulla vaan kissa olisi. Tänä vuonna eivät edes kakkoskodilla ole tulleet naapurien ulkoilevat kissat meidän luo... Niistä tosin vain yhtä olen uskaltanut halia ja ottaa syliin. (En niitä valkoisia...) 
 

PS2: 

 

Jossain  luki, että kissa miauaa... ? =D

Olisi helpompi kirjoittaa toki, että naukuu...  

 

8.8.2025

Rakkaat kissat

 

 

 

 

Kissa on terveyspassi 

 

"Oletko huomannut, kuinka kissan tuoksu, pehmeä turkki ja kehrääminen voivat vaikuttaa sinuun rauhoittavasti? Tätä ilmiötä on tutkittu ja on todistettu, että kissoilla on hämmästyttävä rauhoittava voima ihmisiin. Tutkijat selittävät, että pelkkä kissan silittäminen voi laukaista endorfiinien, näiden kuuluisien onnellisuushormonien, vapautumisen. Eikä se ole lumevaikutusta. Kehräävä kissa voi olla paras lääke alakuloon. Kissat ovat myös ihania kumppaneita yksinäisyyteen. 

 

Tiesitkö, ettei kissan kehrääminen ole pelkästään miellyttävää korvalle, vaan se myös synnyttää tärinää taajuudella, jolla on terapeuttisia vaikutuksia. Näiden 25-150 hertsin värähtelyjen tiedetään olevan hyödyllisiä luiden ja kudosten paranemiselle, mutta niillä on myös syvä rentouttava vaikutus, joka alentaa kortisolin (stressihormonin) tasoa ihmiskehossa.

Psykologisten ja fyysisten hyveensä lisäksi kissasi voi myös vaikuttaa positiivisesti elämääsi,  toimien sosiaalisina yhdistäjinä. Olipa kyseessä naapurit, työtoverit tai jopa tuntemattomat ihmiset, kissan mainitseminen on loistava tapa murtaa jäätä. Ah, onko sinulla kissa? Minullakin! Minkä värinen?. Nämä pienet vuorovaikutussuhteet voivat vahvistaa sosiaalisia siteitäsi ja parantaa mielialaasi tarjoamalla sinulle yksinkertaisia, nautinnollisia keskusteluaiheita.

Kissoilla on myös positiivisia vaikutuksia fyysiseen terveyteen. Kissan kanssa asuvilla ihmisillä on vakaampi verenpaine ja säännöllisempi syke. Toisin sanoen kissasi vaikuttaa epäsuorasti sydämesi terveyteen, vähentää stressiä ja kannustaa sinua ylläpitämään aktiivisempaa rutiinia. Lisäksi kissan pitäminen kotona voi auttaa vähentämään allergioiden ja astman riskiä, varsinkin jos olet kasvanut niiden kanssa lapsuudesta lähtien. Kissan kanssa eläminen vahvistaa immuunijärjestelmääsi. Kissasi on todellinen terveyskumppani, joka edistää fyysistä, emotionaalista ja sosiaalista hyvinvointiasi." / MSN 

 

 

 


 

Kissat polveutuvat todennäköisesti afrikkalaisista villikissoista. Kissojen uskotaan tuodun ihmisten kanssa sisätiloihin jo neoliittisella kaudella, eli kivikauden viimeisessä vaiheessa, noin 6000–3500 eaa.  

Kissa kesytettiin kotieläimeksi Lähi-Idässä jo noin 10 000 vuotta sitten. Sen kantamuoto on afrikkalainen villikissa (Felis silvestris lubica). Kissasta oli hyötyä, koska se piti jyrisijät kurissa viljavarastoissa. Lisäksi egyptiläiset palvoivat kissoja jumalina. Varhaisimmat löydöt kissoista Euroopassa ovat 9000 vuoden takaa Kyprokselta. Kissojen levittäytyessä Euroopassa se on todennäköisesti risteytynyt jonkin verran eurooppalaisen metsäkissan (Felis silvestris silvestris) kanssa.
Levinneisyys Suomessa

Suomeen kissa saapui ilmeisesti vasta viikinkien mukana, ainakaan kissoista ei ole maassamme tietoja sitä edeltävältä ajalta. Suomessa arvioidaan olevan
tällä hetkellä satoja tuhansia tai jopa miljoona kissaa.

Lemmikkinä elävä kotikissakin on vieraslaji, mutta haitalliseksi vieraslajiksi katsotaan vain villiintynyt kissa. Kissa on villiintynyt, kun se saa kaiken ravintonsa luonnosta. /Kissa -Vieraslajit.fi

 


#kissapäivä 

#internationalcatday 

#worldcatday 

#🐈‍⬛ #🐾

#catday


 


 

🐾 



Pienillä pehmeillä tassuilla 

tempuilla hassuilla 

ilmeikkäillä silmillä 

ja kehräyksellä 

on parantava vaikutus


- Una Reinman 


#unareinman 


 



8.8.2023

Kissapäivä



 




Tänään on jälleen 

kansainvälinen kissapäivä. 🐈‍⬛


#kissapäivä 

#internationalcatday 

#worldcatday 

🐾


Kissan silmissä on se jokin 

Silmää räpäyttämättä 

hypnotisoidun 

Kun turkkiaan silitän 

niin helposti voimaannun 


-Una Reinman 


🐾













Meidän kissavierailijaa ei ole näkynyt enää muutamaan viikkoon.
Ehkä jollakulla muulla on ollut antaa sille parempia ruokia...

Toivon, ettei tälle ulkoilevalle kissalle ole sattunut mitään...

Hiljattain kun ajelimme kissatalon ohi, sanoin Hanille,
että jospa valkoinen kissa on siellä?
- Emme ehtineet mennä katsomaan oliko. 

🐾


Sitä ei tosin sylissä saisi vietyä minnekään...
Sen verran raapiva se on...
Vain kissaloukkuun se saattaisi mennä, ruuan avulla,
koska se oli perso herkuille ja tuntui
että sillä oli pohjaton nälkä...


🐾


PS:
Kirjoitin edellisen 27.7. ja aamulla 28.7. kissa oli
jälleen terassilla! Se näytti suuremmalta.


Oli kovin hellyydenkipeä ja sanoi kurnau monta kertaa
kun silittelin, mutta jatkoi sitten kuitenkin matkaansa kohti 

*peikkometsää, etten ehtinyt sille edes ruokaa antaa... 

🐾



( *Mökillä kutsumme erästä pähkinämetsikköä siten...)