Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuva kuvapalvelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kuva kuvapalvelu. Näytä kaikki tekstit

27.2.2026

Joko puhdistit lintupöntöt?



 

 


Lintupönttöjen säännöllinen puhdistus on tärkeä osa pihapiirin luonnonhoitoa, ja sillä on useita merkittäviä hyötyjä lintujen terveydelle ja pesintämenestykselle.


Loisia ja tauteja ehkäisevä vaikutus
Vanha pesämateriaali on otollinen kasvualusta loismiteille, täille ja bakteereille, jotka voivat heikentää tai jopa tappaa uuden poikueen. Puhdistus poistaa nämä terveysriskit.

Parempi pesintämenestys ja houkuttelevuus
Puhdas pönttö on houkuttelevampi uusille asukkaille. Linnut välttävät pesimistä pöntöissä, jotka ovat täynnä vanhaa, mätänevää ainesta.

Kosteuden ja homeen poisto
 
Vanhat pesät keräävät kosteutta, mikä lisää homeen riskiä ja lahottaa pöntön rakenteita. Puhdistus pitää pöntön kuivana ja turvallisena. 

 

Lisää tilaa ja turvallisuutta 
Kun pönttö puhdistetaan, uudelle pesälle jää enemmän tilaa. Liian täysi pönttö voi jättää poikaset liian lähelle lentoaukkoa, jolloin ne ovat alttiimpia saalistajille.

Pöntön käyttöiän pidentäminen 

Puhdistaminen ja huolto (kuten lahonnutta puuta kuivattava vaikutus) pidentävät pöntön käyttöikää.

Milloin suoritetaan? 
Suositeltavin aika puhdistukselle on syksyllä, ensimmäisten pakkasten jälkeen, jolloin loiset ovat kuolleet. Puhdistuksen voi tehdä aina maalis-huhtikuulle asti ennen uuden pesimäkauden alkua.

 

PS: Muista käyttää suojakäsineitä!  

 

Muistan kun erään kerran eräänä keväänä FB:ssa yksi rouva kirjoitti huhtikuun lopussa että hänpä siivosi miehensä kanssa lintupöntöt! Ja että miten niissä oli jopa vanhoja linnunmunia! 
Huhtikuussa!!!??? Ja suuri joukko hänen FB-ystäviään hurrasi ja jotkut sanoivat että joo, pitäiskin siivota omat pöntöt! Ja minä luin sydän pamppaillen... He siis heittivät pois pesivän linnun pehmusteet ja jo munitut munat?! Voi taivas. Miten ja millä ihmiset ajattelevat nykyään? 
Kuvan linnunpönttö on myös ihan nou-nou! Jos sinulla on linnunpöntöissäsi tuollaisia orsia lentoaukon alla, niin nappaa ne ihmeessä pois! Siinähän on kiva esimerkiksi viheliäisen pesärosvo ja petolintu käpytikan istua ja hakata lentoaukkoa suuremmaksi ja sitten se raastaa pienet linnunpoikaset pesästä ja lennättää ne omille poikasilleen ruoaksi! 
Ja ehdottomasti pellitys lentoaukkoon!  





25.2.2026

Yhdessä kevääseen - Kevätseuranta 50 vuotta








Oletko jo osallistunut Kevätseurantaan?


 

Kampanja alkoi viime viikonloppuna, mutta ehdit hyvin mukaan, sillä seuranta jatkuu toukokuun loppuun.


Luontoliiton Kevätseuranta täyttää 50 vuotta ja juhlavuoden teemana on yhdessä kevääseen. Tuttujen vakiolajien lisäksi seurataan neljää yhteiselon teemaan sopivaa eliölajia sekä yhtä ilmiötä.

Yhdessä on hyvä olla 

Kyseessä on myös strategia, jonka avulla menestyy niin oma lajimme kuin lukemattoman moni muukin. 
Juhlavuoden kunniaksi haluamme kiinnittää huomiota siihen, miten yhteistoiminta näkyy ja kuuluu Suomen keväässä.

Teeman mukaisesti kannustamme kaappaamaan kaverin, kumppanin, sukulaisen tai siipan mukaan toivottamaan kevättä tervetulleeksi ja havainnoimaan luontoa yhdessä. Kevätretkeily sopii myös esimerkiksi työporukalle, kamarikuorolle tai turistiryhmälle.

Kevään teemalajeina ja ilmiöinä yhdessä oleminen 

 

Bongaa hanhien muuttoparvet, yhtenä perheenä kuhisevat kekomuurahaiset, hyönteisten avulla kukkiva paju, ja kimalaiset, jotka puolestaan pöyttävät kasveja. Havaintoja voi ilmoittaa myös yhdessä piknikille kerääntyvistä ihmisistä.


Osallistumisohjeet  

 

Havainnoi kevään merkkejä ympäristössäsi ja nauti keväästä.  

 Ilmoita havaintosi www.kevatseuranta.fi tai iNaturalist-sovelluksen kautta.  

 Jaa Kevätseuranta-havaintosi sosiaaliseen mediaan ja käytä tunnistetta #kevätseuranta

Kampanjaan voi osallistua ihan jokainen luonnosta kiinnostunut. Kaikkia lajeja ei tarvitse osata tunnistaa, tärkeintä on havainnoida kevättä avoimin mielin. Jokainen havainto on tärkeä.
Teksti ja lisätietoa: Luontoliitto

 



Luontoliitto FB-sivu

#kevätseuranta
#luontoliitto




💚
"Ensimmäisen kerran kevään etenemistä seurattiin vuonna 1976. Kevättä havainnoitaessa saadaan paitsi iloa ulkona olemisesta myös tietoa ilmaston muuttumisesta.
Kevään alkamisajankohta vaihtelee vuosittain paljon, mutta kevään aikaistuminen ilmastonmuutoksen myötä voidaan havaita myös kevätseurannan kautta tulevista lajihavainnoista. Monet muuttolinnut saapuvat Suomeen nykyään aikaisemmin kuin kevätseurannan alkuvuosikymmeninä.
Kevätretkelle kannattaa lähteä, vaikka kaikki seurantalajit eivät olisi tuttuja."
Teksti: Malva Green /Ympäristökasvatuslehti Fee Suomi

💚




Kevätseurantaviikonloput 2026 

 

Helmikuu (ehti jo umpeutua) 

MAALISKUU: 7.–8.3. ja 21.–22.3.

HUHTIKUU: 4.–5.4. ja 18.–19.4. Koululaisviikko: 7.-12.4.

TOUKOKUU: 2.–3.5., 16.–17.5. ja 30.–31.5. 
 
 
Luontoliitto toivoo erityisesti saavansa havaintojen muodossa kuulla, miltä kevät 2026 näytti ja kuulosti eri puolilla Suomea.  
 
 



31.1.2026

Hyvää kaakaopäivää!

 







Hyvää - nam- kaakaopäivää, tai virallisestihan se on kuuman suklaajuoman päivä, #HotChocolateDay.

Tästä juomasta tulee aina lapsuus mieleen...


🤎

 

 


 


Kaakao lohduttaa 

ja lämmittää 

Vie sydänsurutkin 

mennessään 


-Una Reinman 



☕️




6.6.2020

Puuhaile puutarhassa








Puutarhoissa kukkii nyt kaikkea ihanaa!






Tätä kesäkuun ensimmäistä lauantaita voivat kaikki oman pihan omistajat viettääkin esimerkiksi Puutarhapäivänä.






Mikäs sen ihanampaa, palkitsevampaa ja mielekkäämpää puuhaa sinulle onnekkaalle, jolla ON puutarha

PS: 
IHANAA KUN SATAA! 

Maa olikin jo ihan liian ruutikuiva! 

Puutkin meinasivat jo läkähtyä ainakin täällä etelässä, koska talvesta ei jäänyt edes sulamisvesiä. 
Nyt luonto taas piristyy. =) 

Ja on muuten ihana sää kävellä. =) 

Eihän sade meitä haittaa. 
Eihän me sokerista olla. =D 








 Kuvat kuvapalvelusta...

25.5.2020

Jos ei heiliä Helluntaina








 
...on juhannuksena jono ovella. 




Sunnuntaina, viimeisenä päivänä toukokuuta on Helluntai.


Helluntai oli joskus Suomessa kolmanneksi suurin
juhla joulun ja pääsiäisen jälkeen.


Sitä ei
kuitenkaan juhlittu mitenkään erityisesti, se oli vain juhlava pyhäpäivä.


Ruuaksi ehkä oli jotain juhlavampaa, vähän niin kuin nykyäänkin... 




 



Minä varmaan menen
Helluntaina metsään katsomaan
ihmeellistä luontoa.



Ehkä otan heilinkin mukaani.






PS:
Eikö ole ihana sormus?
Minäkin haluaisin tuollaisen!
Minun sormissani ei tarvitse olla timantteja vaan herkkä ruusukvartsi juurikin olisi kaikkein ihanin!










19.4.2010

Niin aina

...







Teet mitä tahansa 
on aina olemassa 
kuulemma 
joku 
joka osaisi 
elää sinun elämääsi 
paremmin 

kuin sinä itse 

Se on harhaluuloa  
Eivät onnistuisi 
ihan oikeasti 
näinkään hassusti 
Tällä budjetilla
ja näillä eväillä heille 
voisi käydä huonosti   


 - Una Reinman    















...