Translate

8.9.2025

Lukutaito - yksi tärkein ihmisoikeus







Jopa niin yksinkertainen asia kuin katukyltin lukeminen, tärkeiden terveyslomakkeiden täyttäminen, uutisten lukeminen tai tiedon hankkiminen internetistä on mahdotonta - ilman lukutaitoa. 

Lukutaidottomuus  rajoittaa ihmisten kykyä menestyä ja voittaa elämän esteitä. Valistuksen, teknologian ja modernin elämän aikakaudella on hämmästyttävää, että arviolta lähes 800 miljoonalta aikuiselta maailmanlaajuisesti puuttuu jopa perustason lukutaito. 

Kansainvälisen lukutaitopäivän tavoitteena on korostaa kirjallisuudenopetuksen merkitystä ja arvoa yksilöille ja ryhmille sekä hyötyä laajemmalle globaalille kulttuurille. 

 

 Kansainvälisen lukutaitopäivän historia 

 

Vuonna 1966 Yhdistyneiden Kansakuntien kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö (UNESCO) julisti tämän päivän kansainväliseksi lukutaitopäiväksi, jota joskus kutsutaan myös maailman lukutaitopäiväksi. Tarkoituksena oli muistuttaa ihmisiä kaikkialla maailmassa siitä, että luku- ja kirjoitustaitoa ei pitäisi pitää itsestäänselvyytenä. Lukutaitoasteen nostamiseksi on pyritty. Vaikka tämä erityinen lukutaitotyö alkoi melkein 60 vuotta sitten, se on edelleen ajankohtainen asia – erityisesti alikehittyneillä, heikommassa asemassa olevilla tai riskialttiilla alueilla, jopa kehittyneessä maailmassa. Kansainvälisen lukutaitopäivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta tästä puutteesta ja saada muut mukaan auttamaan lukutaidon nostamisessa, mikä lopulta muuttaa ihmisten elämää. 

Tässä modernissa maailmassa ihmisten luku- ja kirjoitustaito on yhdistetty suoraan köyhyyden vähenemiseen, sosioekonomisen aseman paranemiseen, väestönkasvun hidastumiseen, lapsi- ja äitikuolleisuuden minimointiin sekä sukupuolten ja tasa-arvon tasapainottamiseen kestävällä tasolla. Tästä syystä monet maat ja hallitukset ympäri maailmaa uskovat, että lasten lukutaidon kasvulla on suora vaikutus heidän ja heidän perheidensä tulevaan hyvinvointiin. 

 

 Miksi lukutaito on tärkeää? 

 

Lukutaito on elintärkeää paitsi toimivuuden ja uralla etenemisen kannalta, myös itsetunnon, sosiaalisen sitoutumisen ja eriarvoisuuden vähentämisen kannalta. Ovatko lukutaito ja lukeminen sama asia? Lukutaitoon kuuluu lukeminen, mutta se ei rajoitu siihen. Siihen kuuluvat myös kirjoittaminen, puhuminen, kuunteleminen ja kieli. Onko lukutaito vähentynyt? Vaikka lasten lukutaito Yhdysvalloissa näyttää laskeneen viime vuosina, lukutaito maailmassa on kasvanut merkittävästi viimeisten kahden vuosisadan aikana. 

 

Mitä on digitaalinen lukutaito? 


Digitaalinen lukutaito kattaa jatkuvasti muuttuvan teknologian maailman, jota käytetään tiedon välittämiseen. Miten lukutaitoa mitataan? Maailmanlaajuisesti lukutaitoa mitataan tietyn ikäryhmän väestön prosenttiosuudella, joka osaa lukea ja kirjoittaa. 

Lukutaito on itse asiassa keskeinen osa YK:n kestävän kehityksen toimintaohjelmaa vuoteen 2030 asti. Jotta maat voivat kehittyä kestävällä tavalla, niiden on varmistettava, että niiden kansalaiset pystyvät toimimaan lukutaitoisesti sekä omaksi hyödykseen että ympäröivän maailman hyväksi. /DOTY

 

 

 



Kansainvälistä lukutaitopäivää International Literacy Dayvietetään 8. syyskuuta. Päivän tarkoituksena on muistuttaa lukutaidon merkityksestä ja koulutuksen tärkeydestä kestävän tulevaisuuden rakentamisessa.


Lukutaito on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Lukutaito on avain parempaan terveyteen ja hyvinvointiin. Lukutaidolla on merkitystä myös sukupuolten välisen tasa-arvon, rauhan, kehityksen ja demokratian toteutumisen kannalta. Koulutuksella on merkitystä erityisesti tyttöjen tulevaisuuden kannalta. Lukutaito on keskeinen tekijä myös kestävän kehityksen edistämisessä. 

 YK:n Agenda2030 neljännen tavoitteen päämääränä on taata kaikille avoin, tasa-arvoinen ja laadukas koulutus sekä elinikäiset oppimisen mahdollisuudet. 




Tiesitkö:

Yli 15-vuotiaista osaa lukea
hieman yli 86%.
 

Aikuisista lukutaidottomista
enemmistö on naisia.
 

Nuorista 15–24-vuotiaista osaa lukea noin 92%.
Maailmanlaajuisesti lukutaitoisten osuus on kasvanut
kuluneiden vuosikymmenten aikana
mutta alueellisesti on edelleen suuria eroja. 
 

Alhaisin lukutaitoisten osuus on Sahara
eteläpuolisessa Afrikassa sekä
Keski- ja Etelä-Aasiassa


/Suomen YK-liitto

Teemapäivän kotisivu YK
Teemapäivän kotisivu Unesco

 

 

 

PS:









Ei kommentteja: